Na drogach, na których występowały lub występują szkody górnicze wywołane zapadaniem się podbudowy drogi szczególnego znaczenia nabiera odpowiednie przeprowadzenie jesiennych robót utrzymaniowych. Zapewnienie odwodnienia torowiska drogowego, ustalenie odcinków zagrożonych przełomami i odpowiednie ich zabezpieczenie oraz oczyszczenie sieci kanalizacyjnej pozwoli na dłuższe funkcjonowanie tych dróg.
Jesienne prace utrzymaniowe stanowią w dużej części kontynuację robót letnich, ale są także przygotowaniem drogi do jej użytkowania w okresie zimowym. Jesienne roboty utrzymaniowe mają szczególne znaczenie na terenach, gdzie występują szkody górnicze, które, jak wiadomo, bardzo negatywnie wpływają na utrzymanie, a szczególnie odwodnienie drogi. Ważnym celem robót jesiennych jest zapewnienie należytego odwodnienia drogi z powodu zwiększonych opadów atmosferycznych [2].
Do jesiennych robót utrzymaniowych należą przede wszystkim:
» uszczelnienie korony drogi przed przenikaniem w głąb korpusu wód atmosferycznych,
» zapewnienie należytego odwodnienia tzw. torowiska drogowego,
» zabezpieczenie odcinków przełomowych,
» przygotowanie do utrzymania drogi w zimie,
» roboty utrzymaniowe o charakterze ciągłym.
Roboty utrzymaniowe wykonywane są bez przerwy w ciągu całego roku, niezależnie od warunków atmosferycznych. Większość z nich wykonuje się nieprzerwanie w co najmniejtrzech porach roku (wiosną, latem i jesienią), z tym że prace, które są najbardziej charakterystyczne dla danej pory roku, zmieniają się. Określenie nazw pór roku w odniesieniu do robót utrzymaniowych, ze względu na zmiany klimatyczne, pełnią często funkcje umowne.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.