Nawierzchnia z betonu cementowego stanowi rozwiązanie nie tylko dla nowo budowanych lub głęboko przebudowywanych odcinków. Może być także świetnym sposobem na wzmocnienie remontowanych dróg lokalnych, niezależnie od zastosowanej w niej konstrukcji, a także przy wzmacnianiu konstrukcji i podnoszeniu standardu drogi.
Nieustającą bolączką zarządców lokalnych dróg publicznych, tj. powiatowych i gminnych, jest ich standard i stan techniczny. Sieć dróg samorządowych stanowi 95,4% wszystkich dróg publicznych (stan na koniec 2016 r. – źródło GUS), a drogi powiatowe i gminne to 88,5% całej sieci dróg publicznych. Dane te pokazują, że to samorządy odpowiadają za znaczną większość infrastruktury drogowej w naszym kraju. Stawia to przed władzami lokalnymi nie lada wyzwanie, gdyż koszty zachowania właśnie tego rodzaju infrastruktury we właściwym stanie technicznym nie są małe, a trzeba podkreślić, że ma to niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Wyzwaniem na drogach lokalnych jest również ich standard. Na koniec 2015 r. drogi gruntowe stanowiły 34,7% wszystkich dróg powiatowych i gminnych, a biorąc pod uwagę wyłącznie sieć zamiejską, procent ten był odpowiednio wyższy i stanowił 55,9% sieci. Niski standard drogi nie ułatwia jej utrzymania, ale przede wszystkim wpływa na komfort jej użytkowników, co przekłada się na koszty społeczne.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.