Choć w ostatnich latach w terenie miejskim powstało wiele dróg z betonowej kostki brukowej, to nawierzchnie bitumiczne i tak pokrywają większość dróg lokalnych i krajowych. Tak duże zainteresowanie nawierzchniami tego typu zaowocowało stworzeniem konstrukcji konkurencyjnych dla tradycyjnie stosowanych nawierzchni, np. SMA i WMS. Porównajmy ich właściwości.
Przez wiele lat stosowane były praktycznie wyłącznie tradycyjne konstrukcje podatne, ze wszystkimi warstwami bitumicznymi wykonanymi z betonu asfaltowego. Mieszanka ta charakteryzuje się ciągłą (harmonijną) krzywą uziarnienia i jest stosunkowo prosta zarówno w produkcji, jak i wbudowywaniu w nawierzchnię. Z biegiem lat wypracowano jednak również inne technologie bitumiczne, umożliwiające budowanie znacznie trwalszych nawierzchni, bardziej odpornych zarówno na stale rosnące obciążenia od ruchu, jak i na zmienne w ciągu roku czynniki atmosferyczne.
W artykule omówiono alternatywne konstrukcje z wykorzystaniem mieszanek z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności (AC WMS) oraz mieszanek mastyksowo-grysowych (SMA). Porównania wykonano dla najczęściej stosowanych obciążeń nawierzchni, czyli dla ruchu kategorii KR3. Przedstawione porównania granicznych krzywych uziarnienia dla poszczególnych mieszanek opracowano na podstawie aktualnie obowiązujących Wymagań Technicznych WT-2 2014.
Cechy dobrej nawierzchni drogowej
Poprawnie wykonana nawierzchnia drogowa powinna charakteryzować się kilkoma podstawowymi parametrami: odpowiednią równością, szorstkością, wytrzymałością na deformacje trwałe i zmęczeniowe oraz nośnością dostosowaną do panującego na drodze ruchu pojazdów ciężarowych. Pozostałe, często przytaczane w literaturze właściwości nawierzchni są najczęściej bezpośrednio powiązane z ww. parametrami.
Równość nawierzchni, zarówno podłużna, jak i poprzeczna, zależy od dwóch czynników. W fazie realizacji na równość ma wpływ jakość masy, dokładność jej wbudowania i zagęszczenia, z zachowaniem odpowiednich spadków. Z kolei na etapie długotrwałej eksploatacji nawierzchni jej równość bezpośrednio zależy od odporności warstw bitumicznych na deformacje plastyczne.
Odpowiednia szorstkość nawierzchni wpływa na poziom bezpieczeństwa ruchu, gdyż to właśnie od niej uzależniona jest
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.