Maszyny drogowe, z racji pełnionych funkcji są w większym stopniu niż inne pojazdy narażone na zniszczenia o charakterze korozji. W celu zapewnienia im odpowiedniej ochrony i utrzymania dobrego stanu technicznego, a tym samym potencjału użytkowego, dobrze jest poznać podstawowe informacje na temat korozji, która jest złożonym zjawiskiem.
Rodzaje procesów korozyjnych
W praktyce mamy do czynienia z różnymi rodzajami zniszczeń konstrukcji stalowych, maszyn i urządzeń stosowanych w drogownictwie. Do najważniejszych rodzajów zniszczeń należy zaliczyć:
- zniszczenia mechaniczne – proces niesprężystego odkształcenia tworzywa (np. zerwanie liny, zerwanie wału napędowego, zgięcie szyny lub kształtownika),
- proces erozji – proces mechanicznego niszczenia powierzchni tworzywa (np. ścieranie kół, wycieranie się łożysk i pierścieni tłokowych, niszczenie elementów układów hydrauliki siłowej,
- proces korozji – proces fizykochemiczny przebiegającymiędzy tworzywem a jego otoczeniem, a w odniesieniu tylko do metali – proces, w którego toku metal (lub jego stopy) użyty jako materiał konstrukcyjny pod wpływem oddziaływania środowiska ulega przemianie ze stanu metalicznego w stan chemicznie związany.
Ze względu na złożoność i różnorodność procesów korozji istnieje wiele klasyfikacji bazujących na różnych założeniach. Często stosuje się podział uwzględniający takie czynniki, jak rodzaj reakcji, środowisko i objawy procesu.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.