Mimo że maszyny drogowe są coraz bardziej wyspecjalizowane i ergonomiczne, ich stalowe elementy są podatne na korozję. Warto zabezpieczyć je przed czynnikami korozyjnymi, np. odpowiednimi powłokami malarskimi.
Mechanizm ochronnego działania powłoki malarskiej
Wśród wymienionych wcześniej podstawowych metod i środków ochrony przed korozją do najbardziej rozpowszechnionych należy ochrona za pomocą powłok malarskich.
Powłoki malarskie są również najstarszym sposobem zabezpieczenia przed korozją. Ponieważ najczęściej stosowanym materiałem konstrukcyjnym jest stal węglowa, poniższe uwagi dotyczyć będą tylko mechanizmu działania ochronnego powłoki na stali. Jak wiadomo, korozja żelaza zostanie zahamowana, jeśli powstrzyma się proces katodowy lub anodowy albo znacznie zwiększy się odporność wewnętrzną elektrolitu. Zostało stwierdzone przez wielu badaczy, że powłoki malarskie nie izolują powierzchni metalu od otoczenia, lecz przepuszczają w zbyt dużym stopniu wodę i tlen, aby mogły zahamować proces korozji.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.