Z dniem 25 września 2014 r. przestały obowiązywać dotychczas stosowane wymagania techniczne dla kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych oznaczone jako WT-1 i WT-2 2010. Zostały one zastąpione nowymi wymaganiami WT-1 i WT-2 2014. Dokumenty te zostały opublikowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na ogólnodostępnej stronie internetowej.
Ponieważ są to jedyne obowiązujące krajowe dokumenty aplikacyjne do norm związanych z kruszywami i mieszankami mineralno-asfaltowymi, powinny być stosowane na drogach wszystkich kategorii (nie tylko na drogach krajowych).
Nowa kategoria ruchu KR7
W dotychczas obowiązujących dokumentach (normy, wytyczne, instrukcje itp.) występował podział na sześć kategorii ruchu w zależności od natężenia ruchu pojazdów ciężarowych na danym odcinku drogi. Wymagania techniczne 2014 wprowadzają dodatkową, siódmą kategorię (KR7), lecz nie precyzują, dla jakich dróg i jakich natężeń ruchu samochodów ciężarowych powinna być ona stosowana.
W chwili obecnej występuje jednak pewien dualizm rodzajów kategorii ruchu obowiązujących na drogach publicznych. Wynika to z faktu, że w dwóch podstawowych dokumentach dotyczących nawierzchni asfaltowych występuje tylko sześć kategorii. Mowa tutaj o rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz o „Katalogu nawierzchni podatnych i półsztywnych”.
Wprowadzenie do stosowania kategorii ruchu KR7 wymaga zatem nowelizacji także dwóch ww. dokumentów, a nie tylko WT. Ze względu na te rozbieżności w przypadku dróg lokalnych zaleca się stosowanie jak dawniej sześciu podstawowych kategorii ruchu.
Zmiany właściwości kruszyw do MMA
W zakresie najbardziej popularnych mieszanek, czyli betonu asfaltowego AC oraz mieszanki mastyksowo-grysowej SMA w nowych wymaganiach zaszły jedynie drobne zmiany. Numeracja tabel pozostała zgodna z wcześniejszą wersją wymagań WT-1 2010.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.