Drogi betonowe cieszą się coraz większą popularnością w naszym kraju. Okazuje się, że beton to świetne rozwiązanie nie tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, ale także na drogach lokalnych. O licznych możliwościach zastosowania betonu w budowie dróg oraz o jego właściwościach praktycznych i ekologicznych rozmawiamy z prof. Janem Deją.
Panie Profesorze, przybywa w Polsce betonowych dróg krajowych. A jak dużo buduje się rocznie betonowych dróg samorządowych? Gdzie powstaje najwięcej realizacji?
Od dwudziestu siedmiu lat angażuję się w działania informacyjne pokazujące, że beton może być alternatywą dla nawierzchni na polskich drogach. Zaczynaliśmy od zera, a obecnie na 4269 km dróg ekspresowych i autostrad w Polsce ponad 780 km (18%) ma nawierzchnię betonową. W budowie jest kolejnych 1313 km, w tym 420 km z nawierzchnią betonową. Więc w 2025 r., po zakończeniu Krajowego Programu Budowy Dróg nawierzchnie betonowe będą na 22% sieci.
Jednak okazuje się, że beton to świetne rozwiązanie nie tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, ale także na drogach lokalnych. Według naszych szacunków w Polsce jest obecnie ok. 1000 km lokalnych dróg betonowych – gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a rocznie powstaje ok. 100 km kolejnych odcinków.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.