Technologie

„Jesteśmy na dobrej drodze” – wywiad z prof. Janem Deją o samorządowych drogach betonowych

Drogi betonowe cieszą się coraz większą popularnością w naszym kraju. Okazuje się, że beton to świetne rozwiązanie nie tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, ale także na drogach lokalnych. O licznych możliwościach zastosowania betonu w budowie dróg oraz o jego właściwościach praktycznych i ekologicznych rozmawiamy z prof. Janem Deją.

Panie Profesorze, przybywa w Polsce betonowych dróg krajowych. A jak dużo buduje się rocznie betonowych dróg samorządowych? Gdzie powstaje najwięcej realizacji?

Od dwudziestu siedmiu lat angażuję się w działania informacyjne pokazujące, że beton może być alternatywą dla nawierzchni na polskich drogach. Zaczynaliśmy od zera, a obecnie na 4269 km dróg ekspresowych i autostrad w Polsce ponad 780 km (18%) ma nawierzchnię betonową. W budowie jest kolejnych 1313 km, w tym 420 km z nawierzchnią betonową. Więc w 2025 r., po zakończeniu Krajowego Programu Budowy Dróg nawierzchnie betonowe będą na 22% sieci.
Jednak okazuje się, że beton to świetne rozwiązanie nie tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, ale także na drogach lokalnych. Według naszych szacunków w Polsce jest obecnie ok. 1000 km lokalnych dróg betonowych – gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a rocznie powstaje ok. 100 km kolejnych odcinków.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 14  Strona 15  Strona 16  Strona 17  Strona 18  Strona 19

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW STAŁOWSKI lipiec-sierpień | 4 (57) 2021

Beton wałowany

Wbrew powszechnej opinii wykonanie betonu wałowanego to nie jest tylko rozłożenie materiału i jego zawałowanie walcami. Beton taki „nie wybacza” i nie może być tutaj mowy o błędach w realizacji czy też nieprawidłowym doborze składników. W przypadku betonu wałowanego dobór surowców jest kluczowy i stanowi połowę sukcesu dla równej i jednorodnej warstwy nawierzchni. A zatem – jak zadbać o właściwą jakość i prawidłowe zasady wbudowywania betony wałowanego?