Zapewnienie na długie lata dobrej jakości nawierzchni drogi ciągle jest przedmiotem dyskusji projektantów i wykonawców. W wielu przypadkach trwałość nawierzchni mogłaby zapewnić właściwie wykonana warstwa z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności.
Beton asfaltowy o wysokim module sztywności to jeden z rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych. Cechuje się on większą (o ok. 50%) sztywnością od tradycyjnych betonów asfaltowych, a miarą sztywności najczęściej jest moduł sztywności oznaczany metodą belki zginanej w temperaturze 10oC i częstotliwości obciążenia 10 Hz.
Funkcjonuje kilka skrótów określających beton asfaltowy o wysokim module sztywności:
- AC WMS (asphalt concrete wysoki moduł sztywności),
- BA WMS (beton asfaltowy o wysokim module sztywności),
- EME (fr. enrobe a module eleve),
- HMAC (ang. high modulus asphalt concrete). W dalszej części artykułu będzie wykorzystywany skrót AC WMS. Można uszczegółowić (na podstawie WT-2), że moduł sztywności w Polsce dla AC WMS powinien mieścić się w przedziale między 11 000 MPa a 17 000 MPa.
Trwałość zmęczeniowa mieszanki mineralno- -asfaltowej w ogólnym przypadku zależy od:
- wartości odkształceń rozciągających występujących w mieszance,
- modułu sztywności mieszanki,
- zawartości wolnych przestrzeni,
- zawartości asfaltu w mieszance mineralno- -asfaltowej.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.