Projektowanie

MIESZANKI MINERALNO – CEMENTOWE (MCE)

Remont dróg niejednokrotnie spędza sen z powiek zarządców. Znalezienie „złotego środka” na przeprowadzenie remontu w sposób efektywny przy często ograniczonym budżecie bywa dość kłopotliwe. Przy konstrukcji podbudowy nawierzchni drogowej rozwiązaniem mogą okazać się mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne, do których stworzenia można wykorzystać materiał z recyklingu.

Mieszanki mineralno-cementowo- emulsyjne (MCE) to materiał wykorzystywany przy konstrukcji podbudowy nawierzchni drogowej. MCE jest podbudową, która łączy cechy podbudowy nawierzchni podatnych i półsztywnych. W zależności od zawartości cementu charakter pracy warstwy z MCE przypomina podbudowę podatną bądź półsztywną. Doświadczenia w Polsce z technologią MCE rozpoczęły się jeszcze w latach 80-tych. MCE w ogólnym przypadku może składać się z:

  •  destruktu asfaltowego,
  •  kruszywa doziarniającego,
  •  emulsji asfaltowej (2–6%),
  •  cementu (1–4%),
  •  wody.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 9  Strona 10

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW STAŁOWSKI styczeń-luty | 1 (54) 2021

STABILIZACJA GRUNTU NA MIEJSCU

Stabilizacja gruntu na miejscu jest jedną z praktyk stanowiących podwaliny konstrukcji drogowej. Właściwości gruntu rodzimego lub nasypowego poniżej konstrukcji nawierzchni decydują o projektowaniu i wykonaniu – a co za tym idzie – trwałości samej drogi. Od rodzaju gruntu zależy sposób jego stabilizacji – hydrauliczny, mechaniczny bądź chemiczny. W przypadku gruntów o niskiej nośności należy wzmocnić je poprzez zagęszczanie mechaniczne bądź zmianę składu, czyli dodanie spoiw hydraulicznych czy cementu.