W ostatnich latach została przełamana monokultura w zakresie stosowanych przy budowie dróg technologii nawierzchni. Dominujące na polskich drogach nawierzchnie podatne nie są już jedynym nasuwającym się wyborem, poprawiła się świadomość co do możliwości stosowania innych rozwiązań.
Warto pokrótce przedstawić różnice pomiędzy stosowanymi w drogownictwie rodzajami konstrukcji nawierzchni. Zasadniczo konstrukcje drogowe dzielimy na trzy główne rodzaje: nawierzchnie podatne, nawierzchnie sztywne oraz nawierzchnie półsztywne. Należy jeszcze mieć na uwadze nawierzchnie z drobnowymiarowych elementów prefabrykowanych, jak betonowa kostka brukowa. Z oczywistych względów w artykule pominięte zostaną rozwiązania dotyczące nawierzchni innych niż twarde, np. nawierzchnie z mieszanek niezwiązanych, które również mają swoje zastosowanie w niektórych sytuacjach.
Nawierzchnie podatne to nawierzchnie, w których górne warstwy wykonane są z mieszanek mineralno-asfaltowych, natomiast warstwy poniżej wykonane są zazwyczaj z mieszanek niezwiązanych. Taki układ nawierzchni odznacza się lepko-sprężystym charakterem pracy konstrukcji ze wszystkimi tego konsekwencjami.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.