Na wstępie – tytułem wprowadzenia – zajmując się tylko drogą kołową «drogą dla pojazdów» – rozważania:
- czy nazwa „droga” przyjęła się dlatego, że jej wykonanie jest drogie, a nie tanie;
- czy naprawdę nie stać nas na dobre drogi, bo są drogie;
- co możemy zrobić, aby mieć dobre tanie drogi;
- czy tania droga w realizacji/budowie musi być droga w utrzymaniu;
- co zrobić, by tania droga w realizacji/budowie była dobra i tania w eksploatacji.
Prześledźmy historyczne i funkcjonalne zmiany nazwy: dukt, bita droga, gościniec, trakt, szosa, ulica, aleja, deptak, arteria, ale też ścieżka, dróżka, ogólnie – linia komunikacyjna.
Dla możliwości podkreślenia zmian i uściślenia znaczeń za Słownikiem Języka Polskiego PWN mamy:
- droga gruntowa «droga nie mająca twardej nawierzchni»,
- dukt «droga w lesie powstała przez wycięcie drzew» (dukt [łac.] linia; [niem.] kanał),
- droga bita «droga o twardej nawierzchni wykonanej ze żwiru lub kamienia tłuczonego»,
- szosa [fr.], «droga kołowa o twardej nawierzchni (ulepszonej lub nie)»,
- trakt [łac.], «droga, określony ciąg komunikacyjny, gościniec»,
- gościniec «szeroka droga wiejska»,
- ulica «droga miejska lub wiejska»,
- deptak «ulica będąca miejscem spotkań i spacerów»,
- aleja «droga/ulica lub ciąg pieszy dwustronnie obsadzony drzewami»,
- arteria «ważny szlak komunikacyjny».
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.