W Polsce wciąż obecna jest tendencja do rozdzielenia ruchu samochodowego i rowerowego – głównie w celu poprawienia warunków ruchu samochodom, a powstające drogi rowerowe zamiast ułatwić życie rowerzystom, często je komplikują – zmuszają do ograniczenia prędkości i dodatkowych, często niebezpiecznych manewrów, powodują zwiększenie wysiłku i strat energii powodowanych niewłaściwą geometrią i wynikającą z niej koniecznością hamowania i ponownego rozpędzania się oraz konstrukcją nawierzchni powodującą wysokie opory toczenia. Tymczasem droga dla rowerów powinna skracać czas dotarcia do celu, minimalizować ryzyko kolizji, ułatwiać omijanie korków i ograniczać straty energii niezbędnej do napędzania roweru.
Droga dla rowerów w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym to „droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Tymczasem przepisy wykonawcze do ustawy Prawo budowlane (Dz.U.99.43.430) w postaci znowelizowanego rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430) nie definiują pojęcia ścieżki rowerowej, natomiast podają jej podstawowe parametry i sposób lokalizacji względem jezdni samochodowej. Jak widać, także i w tej części polskiego prawodawstwa panuje pojęciowy bałagan, który powinien zostać usunięty przez kolejną nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Mimo że formalnie wciąż funkcjonuje pojęcie ścieżki rowerowej, to z ww. racji należałoby jednak stosować termin „droga dla rowerów”, precyzyjnie zdefiniowane w ustawie Prawo o ruchu drogowym, zwłaszcza że niesie ono za sobą skutki prawne zarówno dla uczestników ruchu, jak i zarządzających ruchem. W niniejszym artykule używam terminu „droga dla rowerów”, choć w świetle ww. prawa jest ono tożsame z pojęciem ścieżki rowerowej.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.