W przypadku projektowania dróg różnych klas i kategorii istnieje szereg wytycznych i sposobów postępowania.
Projektant dobiera konstrukcję podbudowy na podstawie parametrów odkształcenia podłoża, stopnia zagęszczenia, stopnia plastyczności i innych cech charakterystycznych w zależności od rodzaju konstrukcji. Na podstawie danych, które są uzyskiwane poprzez szereg specjalistycznych badań geologicznych i geotechnicznych, należy obliczyć miąższość podbudowy, jej rodzaj i dobrać odpowiednią konstrukcję nawierzchni. Oczywiście przed tym należy jeszcze dobrać odpowiednią kategorię ruchu dla danej drogi oraz uwzględnić takie parametry jak współczynniki przeliczeniowe pojazdów ciężkich na oś, współczynniki obliczeniowe pasa ruchu, szerokości pasa ruchu i pochylenia niwelety [1]. Te parametry i wiele innych danych do obliczeń konstrukcji drogowych są zawarte między innymi w dokumentach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod nazwą Katalogi Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych oraz Sztywnych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.