Projektowanie

Dobór parametrów geometrycznych ulic w terenie zurbanizowanym

Bardzo szybki rozwój i urbanizacja terenów zlokalizowanych wokół dużych aglomeracji wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniej infrastruktury drogowej. W artykule omówiono wybrane zagadnienia związane z doborem parametrów geometrycznych dla ulic w terenach zabudowanych i na obszarach, gdzie zabudowa mieszkaniowa dopiero się rozwija.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. zapoczątkowało bardzo dynamiczny rozwój sektora budowlanego, w szczególności budownictwa drogowego. Co roku dysponujemy dużymi środkami na budowę nie tylko dróg o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, lecz także nansami na budowę nowych i modernizację istniejących ulic miejskich i podmiejskich.

W ostatnich kilkunastu latach widoczny jest bardzo szybki rozwój i urbanizacja terenów zlokalizowanych wokół dużych aglomeracji. Stale rosnąca liczba budynków mieszkalnych – zarówno jedno-, jak i wielorodzinnych – wiąże się jednak również z koniecznością zapewnie- nia odpowiedniej infrastruktury drogowej. Czasami zdarza się, że drogi budowane są przez firmy deweloperskie wraz z budową obiektów mieszkaniowych, jednakże w większości przypadków budowa dróg to zadanie dla sektora samorządowego.

Podstawowym dokumentem określającym parametry dróg jest Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (ostatnia wersja rozporządzenia opublikowana 29 stycznia 2016 r. w formie obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SOCHACKI wrzesień-październik | 5 (34) 2017

Wyroby syntetyczne w warstwach bitumicznych

Dynamiczny rozwój sieci drogowej w Polsce wiąże się z chęcią poszukiwania przez inwestorów możliwości zmniejszenia kosztów budowy pojedynczych odcinków dróg, aby móc ich wykonać jak najwięcej. Wiele rm produkujących różnego rodzaju syntetyki usilnie namawia do ich stosowania w każdym przypadku, podnosząc możliwość znacznego wzmocnienia konstrukcji, a czasami nawet zmniejszenia jej grubości. Problem jednak w tym, że źle zaprojektowany i wbudowany syntetyk może przynieść jedynie straty, czasami wymuszając nawet całkowitą przebudowę odcinka drogi.

ELŻBIETA SZAFRANKO wrzesień-październik | 5 (34) 2017

Techniczne metody ochrony zwierząt w inwestycjach drogowych

Inwestycje drogowe niekorzystnie wpływają na wszystkie elementy środowiska naturalnego, w tym zwierzęta, które ze względu na konieczność przemieszczania się najczęściej wchodzą w kolizje z nowymi inwestycjami. Przejścia dla zwierząt są ważne: z jednej strony umożliwiają ochronę wielu cennych gatunków, z drugiej – zapobiegają wypadkom drogowym z udziałem zwierząt, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.