Mimo dużej popularności mieszanek betonowych w innych krajach w Polsce wciąż najwięcej buduje się dróg o nawierzchni bitumicznej lub brukowanych. Najczęściej wynika to z obaw inwestorów o zachowanie odpowiednich warunków wykonawczych. Ponadto wielu projektantów niechętnie rezygnuje ze sprawdzonych i znanych od lat konstrukcji podatnych. Niestety praktyka pokazuje, że wiele nowych dróg bitumicznych wymaga remontów już po 3–4 latach eksploatacji, a po 10 latach nierzadko konieczna jest głęboka przebudowa konstrukcji. Tutaj z pomocą przychodzą właśnie mieszanki betonowe, czyli drogi o konstrukcji sztywnej.
Beton dla dróg zamiejskich
Wielu przeciwników dróg betonowych podnosi problem ich remontów, odtworzenia (np. po robotach kanalizacyjnych) itp. Argumenty te są jak najbardziej trafne, szczególnie w zabudowie miejskiej, mocno zurbanizowanej. W takich warunkach różnego rodzaju prace kanalizacyjne, energetyczne itp. odbywają się stosunkowo często, zwłaszcza w obszarach rozwijających się (np. drogi w pobliżu nowo powstających osiedli mieszkaniowych). W praktyce nie zawsze można wykonywać prace przeciskami czy przewiertami pod konstrukcją. W miastach nierzadko są wąskie pasy drogowe i mocno ograniczone możliwości budowy dróg z pełną infrastrukturą, jak chodnikami, drogami rowerowymi itp.
Jednakże powyższe argumenty przestają mieć tak duże znaczenie na drogach zamiejskich. W ich przypadku głównym kryterium powinna być trwałość. Praktyka pokazuje, że wielu inwestorów w pierwszej kolejności przeznacza środki finansowe na modernizację i remonty dróg miejskich. Drogi zamiejskie nierzadko są spychane na drugi plan.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.