Projektowanie

Beton szansą na trwałe drogi zamiejskie

Mimo dużej popularności mieszanek betonowych w innych krajach w Polsce wciąż najwięcej buduje się dróg o nawierzchni bitumicznej lub brukowanych. Najczęściej wynika to z obaw inwestorów o zachowanie odpowiednich warunków wykonawczych. Ponadto wielu projektantów niechętnie rezygnuje ze sprawdzonych i znanych od lat konstrukcji podatnych. Niestety praktyka pokazuje, że wiele nowych dróg bitumicznych wymaga remontów już po 3–4 latach eksploatacji, a po 10 latach nierzadko konieczna jest głęboka przebudowa konstrukcji. Tutaj z pomocą przychodzą właśnie mieszanki betonowe, czyli drogi o konstrukcji sztywnej.

Beton dla dróg zamiejskich

Wielu przeciwników dróg betonowych podnosi problem ich remontów, odtworzenia (np. po robotach kanalizacyjnych) itp. Argumenty te są jak najbardziej trafne, szczególnie w zabudowie miejskiej, mocno zurbanizowanej. W takich warunkach różnego rodzaju prace kanalizacyjne, energetyczne itp. odbywają się stosunkowo często, zwłaszcza w obszarach rozwijających się (np. drogi w pobliżu nowo powstających osiedli mieszkaniowych). W praktyce nie zawsze można wykonywać prace przeciskami czy przewiertami pod konstrukcją. W miastach nierzadko są wąskie pasy drogowe i mocno ograniczone możliwości budowy dróg z pełną infrastrukturą, jak chodnikami, drogami rowerowymi itp.

Jednakże powyższe argumenty przestają mieć tak duże znaczenie na drogach zamiejskich. W ich przypadku głównym kryterium powinna być trwałość. Praktyka pokazuje, że wielu inwestorów w pierwszej kolejności przeznacza środki finansowe na modernizację i remonty dróg miejskich. Drogi zamiejskie nierzadko są spychane na drugi plan.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 32  Strona 33  Strona 34  Strona 35  Strona 36

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SOCHACKI listopad-grudzień | 6 (35) 2017

Projektowanie parkingów miejskich

Z roku na rok na polskich drogach przybywa samochodów – zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Od kilku lat widać bardzo dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na terenach podmiejskich. W praktyce wiele osób pracuje w większych miastach, w związku z czym coraz częściej na jedną rodzinę przypadają dwa samochody, a czasami nawet więcej. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc parkingowych na terenach podmiejskich, osiedlach mieszkaniowych, jak również w większych miastach stanowiących cele podróży kierowców.

Obecnie obowiązujące przepisy prawne w zakresie projektowania parkingów nie są odpowiednio dostosowane do rzeczywistych potrzeb kierowców. W artykule omówiono wybrane zagadnienia dotyczące etapu planowania parkingów dla pojazdów osobowych w terenach miejskich.

MICHAŁ KRZYŻAŃSKI listopad-grudzień | 6 (35) 2017

Administracja drogowa

W niniejszym artykule w sposób zwięzły zaprezentowano historyczno-prawny rozwój współczesnej polskiej służby drogowej zarządzającej drogami publicznymi różnej kategorii, a także zadania zarządców dróg wynikające z ustawy o drogach publicznych i przepisów wykonawczych. Czytelnicy prenumeraty profesjonalnej mieli okazję zapoznać się z zamieszczoną w Strefie dla Profesjonalistów moją publikacją dotyczącą administracji drogowej, w której przedstawiono w głównych zarysach strukturę polskiej administracji drogowej i jej znaczenie.