Rozwój infrastruktury drogowej, z założenia nie jest celem, który pozostaje wyłącznie w sferze interesu publicznego. Również podmioty prywatne mogą być zainteresowane modernizacją drogi np. prowadzącej do siedziby ich przedsiębiorstwa, a pozostającej w zasobie dróg gminnych albo powiatowych, partycypując finansowo w realizacji takiego zamierzenia inwestycyjnego. W ramach artykułu omówione zostaną formuły prawne umożliwiające zawiązanie takiej współpracy wraz ze wskazaniem korzyści oraz ryzyk z nich wynikających.
Przekazanie środków finansowych zarządcy drogi
Aktem prawnym regulującym ogólne zasady finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania infrastruktury transportu lądowego (w tym dróg publicznych) oraz zarządzania tą infrastrukturą jest ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (dalej: u.f.i.t.l.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 u.f.i.t.l. zadania, o których mowa powyżej w odniesieniu do dróg powiatowych, finansowane są przez samorząd powiatowy, a w odniesieniu do dróg gminnych finansowane są z budżetów gmin. Artykuł 3 ust. 5 wspomnianej ustawy stanowi, że „budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego”. Przywołany przepis wskazuje na „udział środków pieniężnych” pochodzących od podmiotów prywatnych. Dozwala on zatem w sposób wyraźny na partycypację polegającą na transferze pieniężnym pomiędzy podmiotem prywatnym a publicznym, skutkującym zwiększeniem zasobów finansowych zarządcy, przy jednoczesnym „ich oznakowaniu” na konkretny cel. Przekazanie środków co do zasady wiąże się z zawarciem porozumienia, które uszczegóławia zarówno aspekty formalnoprawne jak i techniczno-technologiczne wiążące się z zamierzeniem inwestycyjnym. Wszakże podmiot przekazujący środki finansowe nie tylko chce mieć wpływ na zakres czy termin realizacji inwestycji, ale również na kluczowe aspekty dotyczące jakości efektu końcowego. Takie porozumienie jako niewiążące się samo w sobie z nabyciem przez zarządcę drogi usług, robót budowlanych lub dostaw nie podlega pod rygory ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.).
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.