Inwestycje drogowe w modelu partnerstwa publiczno- -prywatnego mogą być optymalnym rozwiązaniem dla gmin lub powiatów planujących budowę lub rozbudowę infrastruktury. Dotyczy to przede wszystkim tych jednostek samorządu, które przez wysokie zadłużenie są zmuszone szczególnie dbać o dostosowanie się do limitów narzuconych przez art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jak przeprowadzać inwestycje z budżetem poniżej kreski?
To nie jedyne pytanie, przed którym stają przedstawiciele gmin i powiatów. Istotny jest bowiem także wybór odpowiedniego źródła finansowania projektu po stronie partnera publicznego, który – właściwie dokonany – może pozwolić na korzystniejszą klasyfikację zobowiązań zaciągniętych przez jednostkę samorządu. A tym samym umożliwić jej sfinansowanie przedsięwzięcia przy równoczesnym uniknięciu przekroczenia limitów narzuconych przez art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Istota wzajemnej współpracy
Partnerstwo publiczno-prywatne to przedsięwzięcie realizowane w oparciu o umowę długoterminową zawartą pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotem prywatnym, której celem jest stworzenie składników infrastruktury umożliwiającej świadczenie usług o charakterze publicznym1. Partnerstwo publiczno-prywatne jest zatem modelem współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym. Jego istotą jest długoterminowa współpraca partnerów włączająca partnera prywatnego nie tylko w budowę infrastruktury, lecz również w jej dalszą eksploatację. Partnerstwo publiczno- -prywatne przewiduje także podział zadań i ryzyka między podmiotem publiczny i prywatnym przy realizacji zadania.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju2 partnerstwo publiczno-prywatne jest nowoczesną formą realizacji zadań publicznych mającąopierać się na optymalnym podziale ryzyka między stronami oraz możliwości wykorzystania know-how i doświadczenia sektora prywatnego. Wartym odnotowania aspektem wykorzystania mechanizmów partnerstwa publiczno-prywatnego może być dla organów JST planujących inwestycje drogowe fakt, że udział podmiotu prywatnego stanowi dodatkowe źródło kapitału i tym samym odciąża budżet samorządu.
PPP przy zadłużeniu JST
Aby pokazać, w jaki sposób PPP może korzystnie wpłynąć na realizację budżetu JST zgodnie z regułą wyznaczającą limity zadłużenia nałożone na samorządy, przypomnę w jaki sposób wylicza się limit zadłużenia narzucony przez wspomniany art. 243 ustawy o finansach publicznych:
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.