Prawne Zeszyty Drogowe

Inwestycje drogowe na nowych zasadach. Jak zmieniło się prawo po 27 października br.?

Ostatnie miesiące przyniosły liczne zmiany w zakresie warunków prowadzenia inwestycji drogowych. Najświeższe modyfikacje prawa pojawiły się po 27 października 2015 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Dokument ma charakter specustawy, jego celem jest więc przyspieszenie procesów oraz zwiększenie efektywności prowadzenia inwestycji.

Podmioty realizujące w praktyce zapisy specustawy drogowej, a więc zarówno inwestorzy, jak i organy administracji sygnalizowały swoje wątpliwości wynikające z przepisów utrudniających jej stosowanie. W odpowiedzi na ich uwagi powstała Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1590), która ma na celu usprawnienie realizacji inwestycji drogowych z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2014–2020. Nowelizacja obowiązuje od 27 października 2015 r.1. Ustawa skierowana jest głównie do podmiotów zaangażowanych w realizację inwestycji prowadzonych na podstawie specustawy:

»» zarządów dróg publicznych,

»»wojewodów,

»» starostów,

»» jako organów wydających decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzja ZRiD).

Obecnie wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi. Dla inwestycji drogowych realizowanych na obszarze dwóch lub większej liczby województw albo powiatów, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi wydaje odpowiednio wojewoda albo starosta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część powierzchni przeznaczonej na realizację inwestycji drogowej.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 22  Strona 23  Strona 24  Strona 25  Strona 26

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MARCIN KRAWCZYK listopad-grudzień | 6 (23) 2015

Znaki i sygnały drogowe – nowe przepisy już obowiązują

Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych weszło w życie 8 października br. Zmiany mają charakter porządkujący i stanowią wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym.

EWELINA MROZIŃSKA-ZĄBEK listopad-grudzień | 6 (23) 2015

PPP kontra zadłużenie, czyli zielone światło dla inwestycji infrastrukturalnych

Inwestycje drogowe w modelu partnerstwa publiczno- -prywatnego mogą być optymalnym rozwiązaniem dla gmin lub powiatów planujących budowę lub rozbudowę infrastruktury. Dotyczy to przede wszystkim tych jednostek samorządu, które przez wysokie zadłużenie są zmuszone szczególnie dbać o dostosowanie się do limitów narzuconych przez art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jak przeprowadzać inwestycje z budżetem poniżej kreski?