1 stycznia 2021 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa Prawo zamówień publicznych. Mimo że posiada dokładnie taki sam tytuł, jak poprzedni akt prawny z 2004 r., różni się od niego wieloma nowymi rozwiązaniami. Zanim jednak cokolwiek dobrego wyniknie z nowych przepisów, zarządcy dróg i wykonawcy muszą dobrze zapoznać się z regulacjami, które odmiennie niż dotychczas ukształtują pozycję stron w zamówieniach publicznych udzielanych na budowę czy przebudowę dróg.
Podwykonawca w nowym świetle Kwestie dotyczące podwykonawstwa znalazły swoje miejsce w nowej ustawie w odrębnym rozdziale piątym, usystematyzowanym w dziale VII, dotyczącym umów na zamówienia publiczne. To znaczący fakt zważywszy, że jeszcze niedawno regulacje w tej materii stanowiły prawdziwy chaos. Cofając się kilkanaście lat, zauważyć można niemal całkowity brak przepisów szczegółowych, co powodowało konieczność sięgania do Kodeksu cywilnego (a konkretnie art. 647¹ i kolejne k.c.). Było to o tyle problematyczne, że regulacje kodeksowe odnoszą się wyłącznie do robót budowlanych, zamówienia publiczne natomiast mogą dotyczyć nabywania świadczeń o innym charakterze. Widząc te luki prawne – dodawano kolejne przepisy uzupełniające, które wraz z innymi licznymi nowelizacjami spowodowały, że ustawa z 2004 r. zaczęła przypominać wielokrotnie cerowaną sukienkę. Konieczna była więc wymiana na nową.
Ustawa z 11 września 2019 r., która weszła w życie 1 stycznia 2021 r. (dalej: p.z.p.) po raz pierwszy zebrała najistotniejsze przepisy w zakresie podwykonawstwa w jeden rozdział. Wprowadziła również definicję umowy podwykonawstwa w ustawowym słowniku pojęć (art. 7 pkt 27). Zgodnie z nim należy rozumieć ją jako umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą między wykonawcą a podwykonawcą, a w przypadku zamówienia na roboty budowlane innego niż zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami, na mocy której odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca, zobowiązuje się wykonać część zamówienia. Jak zatem jasno widać – w zamówieniach na roboty drogowe istnieje możliwość zgłaszania dalszego podwykonawstwa (większej ilości podwykonawców).
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.