Prawne Zeszyty Drogowe

KANAŁY TECHNOLOGICZNE W PASACH DROGOWYCH – WYJĄTKI OD OBOWIĄZKU BUDOWY I MOŻLIWOŚĆ ZWOLNIENIA

Kiedy zarządca drogi musi wybudować kanał technologiczny, a kiedy ustawa przewiduje, że nie ma takiego obowiązku? W jakich sytuacjach i trybie zarządca drogi może zostać zwolniony z obowiązku budowy kanału technologicznego? Przegląd aktualnych przepisów i najnowszych zmian.

ZACZNIJMY OD… DEFINICJI KANAŁU TECHNOLOGICZNEGO

Artykuł 4 pkt 15a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 889, dalej: u.d.p.):

„kanał technologiczny to ciąg osłonowych elementów obudowy, studni kablowych oraz innych obiektów lub urządzeń służących umieszczeniu lub eksploatacji:

  • urządzeń infrastruktury technicznej związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
  • linii telekomunikacyjnych wraz z zasilaniem oraz linii elektroenergetycznych, niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy kanał technologiczny to urządzenie obce, na które wymagane jest zezwolenie zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego?

Zgodnie z art. 4 pkt 2b u.d.p. urządzenie obce to obiekt lub urządzenie, w tym obiekt lub urządzenie budowlane, w szczególności wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne lub elektroenergetyczne, niezwiązane funkcjonalnie z drogą lub ruchem drogowym, z wyjątkiem kanału technologicznego.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 2 u.d.p. zezwolenie na zajęcie pasa drogowego dotyczy m.in. umieszczania w pasie drogowym liniowych urządzeń obcych.

A zatem zezwolenie na zajęcie pasa drogowego nie dotyczy kanału technologicznego.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW – GROMADZENIE DANYCH

Dla wszystkich segmentów dróg podlegających ocenie ryzyka należy: 1 zebrać dane dotyczące wypadków drogowych (tj. zdarzeń, w wyniku których osoba została zabita lub ranna) z trzech lat poprzedzających rok, w którym jest dokonywana ocena ryzyka; 2 uwzględniać wypadki drogowe z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego; 3 w przypadku dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych) dane należy przyporządkować do odpowiedniej jezdni.

 

wrzesień-październik | 5 (82) 2025

PRZEBUDOWA DROGI PRZEZ DZIAŁKĘ PRYWATNĄ. CZY STAROSTA MUSI UZYSKAĆ ZGODĘ NA USUNIĘCIE DRZEW?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie obowiązki ma inwestor w zakresie ochrony zabytków przy inwestycjach drogowych,
  • co oznacza opinia konserwatora zabytków w procedurze ZRID,
  • kiedy wymagane jest zezwolenie na wycinkę drzew w obszarze chronionym.

 

Przepisy specustawy nakazują zawrzeć w zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska i ochrony zabytków. Urzędy decydujące w sprawie inwestycji drogowej nie mogą abstrahować od stanowiska (opinii) konserwatora zabytków. Pominięcie treści takiej opinii to naruszenie art. 11f ust. 1 pkt 3, który stanowi o umieszczeniu w decyzji warunków wynikających z potrzeb ochrony zabytków i ochrony przyrody – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.