Prawne Zeszyty Drogowe

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW – GROMADZENIE DANYCH

Dla wszystkich segmentów dróg podlegających ocenie ryzyka należy: 1 zebrać dane dotyczące wypadków drogowych (tj. zdarzeń, w wyniku których osoba została zabita lub ranna) z trzech lat poprzedzających rok, w którym jest dokonywana ocena ryzyka; 2 uwzględniać wypadki drogowe z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego; 3 w przypadku dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych) dane należy przyporządkować do odpowiedniej jezdni.

 

Dla wszystkich segmentów dróg podlegających ocenie ryzyka należy: 1 zebrać dane dotyczące wypadków drogowych (tj. zdarzeń, w wyniku których osoba została zabita lub ranna) z trzech lat poprzedzających rok, w którym jest dokonywana ocena ryzyka; 2 uwzględniać wypadki drogowe z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego; 3 w przypadku dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych) dane należy przyporządkować do odpowiedniej jezdni.

 

W przypadku zastosowania podejścia A, jeśli nie jest możliwe stwierdzenie na podstawie danych źródłowych lokalizacji wypadku względem punktu środkowego skrzyżowania lub węzła, wypadek należy przypisać do segmentu o mniejszym kilometrażu.

DANE DOTYCZĄCE NATĘŻENIA RUCHU

Dla każdego segmentu na potrzeby przeprowadzenia oceny ryzyka metodą reaktywną określa się wartość średniego dobowego ruchu rocznego (SDRR).

Uwaga
Jeśli dana droga jest objęta Generalnym Pomiarem Ruchu (GPR), wówczas wykorzystuje się najnowsze dostępne wyniki GPR. Na drogach nieobjętych GPR należy posłużyć się wynikami pomiarów prowadzonych przez zarządcę drogi na podstawie art. 20 pkt 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Warto wiedzieć, że:

  • W przypadku autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych, dla których są dostępne dane dotyczące wypadków drogowych w podziale na poszczególne kierunki ruchu, należy wykorzystać dane dotyczące natężenia ruchu w podziale na poszczególne kierunki ruchu, a jeśli są dostępne jedynie sumaryczne dane dotyczące natężenia ruchu, to wartość należy podzielić przez 2.
  • W przypadku autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg dwujezdniowych, dla których nie są dostępne dane dotyczące wypadków drogowych w podziale na poszczególne kierunki ruchu, należy wykorzystać dane dotyczące natężenia ruchu łącznie dla obu kierunków.
  • W przypadku dróg jednojezdniowych należy wykorzystać dane dotyczące natężenia ruchu łącznie dla obu kierunków.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCENA RYZYKA WYSTĄPIENIA WYPADKÓW I DOTKLIWOŚCI ICH SKUTKÓW – DROGI DWUJEZDNIOWE I JEDNOJEZDNIOWE

Zarządca drogi powinien wiedzieć, iż kwestią podstawową jest szerokość pasów ruchu. Parametr ten w przypadku dróg dwujezdniowych i dróg jednojezdniowych określa się analogicznie jak w przypadku autostrad i dróg ekspresowych dla każdego segmentu, przy czym w przypadku dróg jednojezdniowych wartość określa się dla całej drogi, natomiast w przypadku dróg dwujezdniowych wartość dotyczy poszczególnych jezdni odrębnie.

Podobnie jak w przypadku autostrad

i dróg ekspresowych dla celów rachunkowych istotne jest wskazanie przedziału, w którym mieści się średnia

szerokość pasów ruchu danego segmentu, które

dla dróg dwujezdniowych i jednojezdniowych

są następujące:

1) większa lub równa 3,4 m;

2) mniejsza niż 3,4 m i większa lub równa 3,15 m;

3) mniejsza niż 3,15 m i większa lub równa 2,7 m;

4) mniejsza niż 2,7 m.

wrzesień-październik | 5 (82) 2025

PRZEBUDOWA DROGI PRZEZ DZIAŁKĘ PRYWATNĄ. CZY STAROSTA MUSI UZYSKAĆ ZGODĘ NA USUNIĘCIE DRZEW?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie obowiązki ma inwestor w zakresie ochrony zabytków przy inwestycjach drogowych,
  • co oznacza opinia konserwatora zabytków w procedurze ZRID,
  • kiedy wymagane jest zezwolenie na wycinkę drzew w obszarze chronionym.

 

Przepisy specustawy nakazują zawrzeć w zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska i ochrony zabytków. Urzędy decydujące w sprawie inwestycji drogowej nie mogą abstrahować od stanowiska (opinii) konserwatora zabytków. Pominięcie treści takiej opinii to naruszenie art. 11f ust. 1 pkt 3, który stanowi o umieszczeniu w decyzji warunków wynikających z potrzeb ochrony zabytków i ochrony przyrody – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.