d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
65
PROJEKTOWANIE
SPOSOBY USPOKAJANIA RUCHU
NA TERENIE ZABUDOWANYM
Jaki sposób wybrać, by zwiększyć bezpieczeństwo, nie powodując jednocześnie znacz-
nych utrudnień dla kierowców? Na węższych ulicach ludzie mają tendencję do wolniejszej
jazdy. Ale zwężenie ulic nie jest jedynym sposobem, aby uspokoić ruch. Także ronda
są skuteczną metodą na spowolnienie ruchu w małych odstępach czasu, podczas gdy
faktycznie powodują przyspieszenie łącznego czasu podróży, ponieważ eliminują ocze-
kiwanie na możliwość jazdy na drogach podporządkowanych. Najbardziej popularne
są progi zwalniające, będące jednym z najmniej kosztownych rozwiązań dotyczących
uspokojenia ruchu.
JAK PRZYGOTOWAĆ INWESTYCJĘ
DO ODBIORU KOŃCOWEGO?
Odbiór robót jest elementem przełomowym w stosunkach pomiędzy stronami umowy
o roboty budowlane, gdyż z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera
wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia bądź wskazuje na jego niewykonanie lub
nienależyte wykonanie w całości albo w części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzial-
ność za wady ujawnione przy odbiorze, z drugiej zaś wyznacza początek biegu terminów
rękojmi za wady. Dobrze przygotowana procedura odbiorowa to nie tylko wykonanie robót
drogowych zgodnie z projektem i zasadami sztuki budowlanej, ale także skompletowanie
i przedstawienie dokumentów pozwalających zamawiającemu na weryfikację prawidłowości
wykonania robót drogowych. Jednym z ważniejszych dokumentów dla całego procesu
budowlanego jest protokół odbioru końcowego oraz dziennik budowy. Oprócz nich po-
jawiają się protokoły odbiorów częściowych, świadectwa kontroli jakości, zaświadczenia
odpowiednich organów administracyjnych oraz dokumentacja powykonawcza.
RECYKLING STACJONARNY NA ZIMNO
Technologie recyklingu nawierzchni na zimno należą do metod przyjaznych środowisku,
pozwalających znacząco zredukować koszty w porównaniu z całkowitą rozbiórką i bu-
dową nowej drogi od podstaw. Bazują one na wykorzystaniu materiału pozyskanego
najczęściej z frezowania istniejących starych warstw bitumicznych lub betonowych.
W przypadku nawierzchni bitumicznych dokonuje się tego za pomocą frezarek drogo-
wych lub specjalistycznych maszyn zwanych recyklerami. Generalnie wyróżnia się dwie
metody remontów dróg z wykorzystaniem technologii recyklingu na zimno – „in-situ” oraz
„in-plant”. Pierwsza polega na rozdrobnieniu i modyfikacji starych warstw bitumicznych
bezpośrednio na drodze, najczęściej w jednym przejściu recyklera. Z kolei w metodzie
„in-plant” w mieszarce mobilnej lub stacjonarnej wytwarza się nową mieszankę, z wy-
korzystaniem pozyskanego destruktu asfaltowego i dodatków modyfikujących.
W następnych numerach
polecamy: