Table of Contents Table of Contents
Previous Page  67 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 68 Next Page
Page Background

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

65

PROJEKTOWANIE

SPOSOBY USPOKAJANIA RUCHU

NA TERENIE ZABUDOWANYM

Jaki sposób wybrać, by zwiększyć bezpieczeństwo, nie powodując jednocześnie znacz-

nych utrudnień dla kierowców? Na węższych ulicach ludzie mają tendencję do wolniejszej

jazdy. Ale zwężenie ulic nie jest jedynym sposobem, aby uspokoić ruch. Także ronda

są skuteczną metodą na spowolnienie ruchu w małych odstępach czasu, podczas gdy

faktycznie powodują przyspieszenie łącznego czasu podróży, ponieważ eliminują ocze-

kiwanie na możliwość jazdy na drogach podporządkowanych. Najbardziej popularne

są progi zwalniające, będące jednym z najmniej kosztownych rozwiązań dotyczących

uspokojenia ruchu.

JAK PRZYGOTOWAĆ INWESTYCJĘ

DO ODBIORU KOŃCOWEGO?

Odbiór robót jest elementem przełomowym w stosunkach pomiędzy stronami umowy

o roboty budowlane, gdyż z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera

wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia bądź wskazuje na jego niewykonanie lub

nienależyte wykonanie w całości albo w części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzial-

ność za wady ujawnione przy odbiorze, z drugiej zaś wyznacza początek biegu terminów

rękojmi za wady. Dobrze przygotowana procedura odbiorowa to nie tylko wykonanie robót

drogowych zgodnie z projektem i zasadami sztuki budowlanej, ale także skompletowanie

i przedstawienie dokumentów pozwalających zamawiającemu na weryfikację prawidłowości

wykonania robót drogowych. Jednym z ważniejszych dokumentów dla całego procesu

budowlanego jest protokół odbioru końcowego oraz dziennik budowy. Oprócz nich po-

jawiają się protokoły odbiorów częściowych, świadectwa kontroli jakości, zaświadczenia

odpowiednich organów administracyjnych oraz dokumentacja powykonawcza.

RECYKLING STACJONARNY NA ZIMNO

Technologie recyklingu nawierzchni na zimno należą do metod przyjaznych środowisku,

pozwalających znacząco zredukować koszty w porównaniu z całkowitą rozbiórką i bu-

dową nowej drogi od podstaw. Bazują one na wykorzystaniu materiału pozyskanego

najczęściej z frezowania istniejących starych warstw bitumicznych lub betonowych.

W przypadku nawierzchni bitumicznych dokonuje się tego za pomocą frezarek drogo-

wych lub specjalistycznych maszyn zwanych recyklerami. Generalnie wyróżnia się dwie

metody remontów dróg z wykorzystaniem technologii recyklingu na zimno – „in-situ” oraz

„in-plant”. Pierwsza polega na rozdrobnieniu i modyfikacji starych warstw bitumicznych

bezpośrednio na drodze, najczęściej w jednym przejściu recyklera. Z kolei w metodzie

„in-plant” w mieszarce mobilnej lub stacjonarnej wytwarza się nową mieszankę, z wy-

korzystaniem pozyskanego destruktu asfaltowego i dodatków modyfikujących.

W następnych numerach

polecamy: