upraw wrażliwych na ciężar zalegającego śniegu, a także
dla ochrony domostw i gospodarstw. Siatki te ponadto
niejednokrotnie są nośnikami informacji – bardzo często
spotyka się nadruki z nazwą zarządcy drogi, wzdłuż
której stoją zasłony.
• Zielone mury
Zielone mury składają się z żywych roślin, np. drzew,
krzewów i traw. Są one tak zaprojektowane i posadzone,
by wiatr niosący śnieg osadzał go w konkretnym miejscu.
Naturalne zasłony oferują wiele zalet konstrukcyjnych,
niezależnych od zimowego zastosowania. Są najwy-
godniejszą – z punktu widzenia zmniejszania praco-
chłonności robót – i zarazem najskuteczniejszą formą
osłony biernej. Ogrodzenia takie są nie tylko opłacalne,
ale także służą jako siedliska dzikich zwierząt i są es-
tetyczne. Naturalne zasłony mają jednak pewne wady:
po posadzeniu muszą być chronione przed znisz-
czeniem, muszą być odpowiednio zaprojektowane
i rozmieszczone, aby zapewnić optymalne blokowanie
śniegu, a ponadto potrzebują do życia dużo miejsca.
W polskich realiach dochodzi jeszcze problem z wyku-
pem gruntów. Wykup gruntów, często pól uprawnych,
pod utworzenie naturalnych zasłon jest bardzo kosz-
townym rozwiązaniem.
W Wytycznych ZUD [4] przedstawione są dokładne
wymagania w kwestii biernej osłony dróg. Żywopłoty
należy zakładać w odległości 10–15 m od zewnętrznej
krawędzi rowu. By posadzone krzewy spełniały swo-
ją funkcję zasłony przeciwśnieżnej, należy je często
przycinać, dzięki czemu osiąga się prawidłowy kształt
żywopłotu i jego dalsze zagęszczenie. Wysokość
dojrzałego żywopłotu powinna wynosić 1–1,5 m. Pas
zajęty pod żywopłot powinien mieć co najmniej 2 m
szerokości. Krzewy należy sadzić co 0,5 m, minimum
w dwóch rzędach, przy odstępie między rzędami 0,5 m.
Schemat obsadzenia pasa ochronnego drzewami i krze-
wami pokazano na rysunku 4.
Rys. 4. Schemat obsadzenia drzewami i krzewami ochronnego
pasa drogowego [4]
Fot. 4. Zaspy
utworzone za naturalną
zasłoną z krzewów
wzdłuż autostrady nr 22
w USA (autor: dr Martha
Shulski, University
of Minnesota) [7]
Rys. 5. Nawiewanie
i odkładanie się śniegu
na drogę w wykopie [4]
Rys. 6. Nawiewanie
i odkładanie się śniegu
w obrębie drogi
na małym nasypie [4]
Rys. 7. Nawiewanie
i odkładanie się śniegu
na drodze w terenie
płaskim [4]
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
61
POMYSŁ NA…