działanie tego elementu. Dlatego też powinno się tworzyć
modyfikacje ustawienia zasłon: łączyć kilka ustawień jed-
nocześnie lub stosować je przemiennie w odpowiednio
długich odcinkach. Ustawianie zasłon czołowych możliwe
jest zarówno „na styk”, jak i „na zakładkę” (rys. 11–16).
Stawianie zasłon krok po kroku
Wielokrotnie wspominane wytyczne [4] jednoznacznie
określają czynności wymagane przy tworzeniu zasłon
z tworzyw sztucznych:
1) wytyczenie linii ustawienia zasłony,
2) wyznaczenie miejsca lokalizacji słupków w rozstawie
od ok. 2,5 m dla słupków drewnianych do ok. 4 m dla
słupków metalowych, z 3-metrową przerwą pomiędzy
przęsłami,
3) wbicie słupków na głębokość od ok. 30 cm do
ok. 70 cm – w zależności od rodzaju słupków i gruntu,
4) zamocowanie linki do podwieszenia siatki i zakotwienie
jej końców w odległości ok. 1,6 m od skrajnego słupka,
5) owinięcie linki po naprężeniu kolejno na słupkach
i zakotwienie drugiego końca w odległości ok. 1,6 m
od skrajnego słupka,
6) założenie poprzecznych odciągów na słupkach
skrajnych,
7) rozwinięcie siatki (mijankowo) wzdłuż segmentu,
8) podwieszenie siatki na wysokości ok. 0,2–0,3 m
nad ziemią,
9) przymocowanie siatki w czterech miejscach do
pierwszego słupka (dla zabezpieczenia jej przed
przesunięciem do góry),
10) przymocowanie całej siatki – co ok. 65 cm – do
naprężonej linki,
11) naciągnięcie siatki i przymocowanie (również w czte-
rech miejscach) do ostatniego słupka,
12) przymocowanie siatki do pozostałych słupków,
13) założenie odciągów na słupkach pośrednich (tak jak
na słupkach skrajnych).
Ogrodzenia przeciwśnieżne, bez względu na to, z ja-
kiego materiału zostały zrobione, pomagają zmniejszyć
koszty utrzymania i zużycia sprzętu, przede wszystkim
w okresie zimowym. Zawiewający śnieg zagraża pra-
cy służb ratowniczych i bezpieczeństwu publicznemu,
zwiększa skutki wypadków drogowych, a w skrajnych
przypadkach powoduje nawet zamknięcie dróg. Zaspy
śnieżne można skutecznie usuwać z dróg, ale są to za-
biegi kosztowne. Płoty przeciwśnieżne są więc opłacal-
ną i rentowną odpowiedzią na powtarzające się zatory
śnieżne na drogach.
Barbara Banach
Rys. 15. Ustawianie płotków przy zmianie kierunku wiatru przed nasypem [4]
Rys. 16. Zabezpieczanie w przypadku przejścia drogi z nasypu w wykop [4]
Rys. 14. Ustawianie płotków przy zmianie kierunku wiatru na skraju lasu [4]
BIBLIOGRAFIA:
1. Tabler R. D.,
Snow fence handbook (Release 1.1).
Tabler
& Associates, Laramie, Wyoming 1988.
2. Tabler R. D.,
Snow Fence Guide
. National Research Council,
Waszyngton 1991.
3. Tabler R. D.,
Design Guidelines for the Control of Blowing and
Drifting Snow
, National Research Council, Waszyngton 1994.
4.
Wytyczne Zimowego Utrzymania Dróg
, Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa 2006.
5.
http://jackrabbit-blog.blogspot.com/2010/01/fences.html.6. Materiały uzyskane z firmy Złoty Stok oraz strony firmowej
http://www.zlotystok.com.pl.
7.
http://www.dot.state.mn.us/newsrels/03/09/15snow.html.8.
Wytyczne zimowego utrzymania dróg
, Ministerstwo Komuni-
kacji, IBDiM. Zalecane do stosowania przez Centralny Zarząd
Dróg Publicznych, Warszawa 1981.
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
64
POMYSŁ NA…