Ciekawe Inwestycje

ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM DRÓG

Z artykułu dowiesz się:

  • czego dotyczy ocena wpływu drogi na bezpieczeństwo ruchu,
  • czy zarządca drogi powinien dokonywać oceny ryzyka.

 

Zarządzanie bezpieczeństwem dróg samorządowych, czyli dróg powiatowych i gminnych, stanowi podstawowy walor decyzyjny zarządcy drogi. Dlatego też zgodnie z orzecznictwem sądu powszechnego „Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej można wydać dla takiego rodzaju inwestycji, która mieści się w ustawowym pojęciu «drogi» zdefiniowanym w ustawie z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (t j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320)” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 lutego 2024 r., II SA/Ke 733/23).

Zarządzanie bezpieczeństwem dotyczy:

  1. dróg lub ich odcinków w transeuropejskiej sieci drogowej;
  2. autostrad i dróg ekspresowych lub ich odcinków poza transeuropejską siecią drogową;
  3. dróg krajowych lub ich odcinków, które łącznie spełniają następujące przesłanki:
    • a) przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz
    • b) są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane, z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Ustanowienie odpowiednich procedur jest podstawowym narzędziem poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w ramach transeuropejskiej sieci drogowej. Oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego powinny wykazać, na poziomie strategicznym, jaki jest wpływ różnych planowanych wariantów danego projektu infrastruktury na bezpieczeństwo ruchu drogowego, oraz odgrywać decydującą rolę przy wytyczaniu przebiegu dróg. Wyniki ocen wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego mogą zostać przedstawione w kilku różnych dokumentach. Ponadto audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego powinny szczegółowo określić te cechy projektów infrastruktury drogowej, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Uzasadnione jest zatem opracowanie procedur mających zastosowanie w tych dwóch dziedzinach, tak aby zwiększyć bezpieczeństwo infrastruktury drogowej w transeuropejskiej sieci drogowej, z jednoczesnym wyłączeniem tuneli drogowych, które obejmuje dyrektywa 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej.

Uwaga

Przepisy art. 24ma–24mc ustawy o drogach publicznych stosuje się ponadto do dróg krajowych lub ich odcinków zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, które:

  1. przebiegają w granicach administracyjnych miast lub
  2. zostały wybudowane lub przebudowane bez udziału środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Przepisy art. 24i, art. 24j oraz art. 24l ustawy o drogach publicznych Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może także stosować do zarządzanych przez siebie dróg krajowych lub ich odcinków, które:

  1. przebiegają w granicach administracyjnych miast lub
  2. są budowane albo przebudowywane bez udziału środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

W przypadku gdy dany odcinek drogi przebiega w części w granicach administracyjnych miasta, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do całego odcinka budowanego lub przebudowywanego albo wybudowanego lub przebudowanego, z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Przepisy dotyczące zarządzania bezpieczeństwem dróg samorządowych stosuje się do przebudowy dróg obejmującej wykonywanie robót budowlanych, które bezpośrednio wpływają na natężenie ruchu drogowego, w szczególności przebudowę skrzyżowania lub wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których powstają nowe części drogi przeznaczone do ruchu lub postoju pojazdów lub ruchu pieszych.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

REDAKCJA wrzesień-październik | 5 (82) 2025 Tekst otwarty

NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BUDOWY I UTRZYMANIA DRÓG SAMORZĄDOWYCH – SPRAWDZONA TECHNOLOGIA SMA 16 JENA. STUDIUM PRZYPADKÓW

Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.

Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.