Choć Powiat Ostrzeszowski jest niewielki – obejmuje tylko 7 gmin, to jego władze podchodzą do kwestii rozbudowy i modernizacji dróg z dużym rozmachem. Świadczy o tym zrealizowanie 3 inwestycji, w ramach których wybudowano ok. 33 km dróg w ciągu zaledwie trzech lat. Na każdą z nich pozyskano dofi nansowanie unijne, niekiedy sięgające nawet 80%. Jaka jest tajemnica sukcesu Powiatu Ostrzeszowskiego? Odpowiedź na to i inne pytania prezentuje Anna Gieczewska, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrzeszowie.
Nina Kinitz: Projekt „Przebudowa ciągu drogowego: nr 5577P Międzybórz- Szklarka Myślniewska, nr 5578P Kuźnica Myślniewska – Kobyla Góra, nr 5581P Kobyla Góra – Słupia” był wielokrotnie nagradzany. Jakie było najważniejsze wyróżnienie, które otrzymali Państwo za ukończenie tej inwestycji?
Anna Gieczewska: Istotne były dla nas wyróżnienia w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja roku 2012” oraz w prestiżowym konkursie „Gwiazdy Wielkopolski”, którego organizatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Celem edycji z 2014 r., w której braliśmy udział, było wyłonienie najciekawszych projektów realizowanych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Spośród bardzo wielu wniosków w kategorii Nowoczesna Infrastruktura największe uznanie kapituły konkursowej wzbudziły dwa projekty – nasz i Powiatu Pilskiego. Jurorzy wielokrotnie próbowali wyłonić zwycięzcę, lecz za każdym razem obydwa powiaty otrzymywały równą liczbę punktów. O ostatecznym wyniku przesądziło głosowanie, w wyniku którego zwycięstwo przypadło w udziale naszemu konkurentowi, ale ze względu na duże znaczenie strategiczne projektu zrealizowanego przez Powiat Ostrzeszowski kapituła postanowiła uhonorować nas wyróżnieniem.
Nina Kinitz: Dlaczego ten projekt zyskuje tak wysokie oceny jury?
Anna Gieczewska: Ta inwestycja jest bardzo istotna dla rozwoju komunikacji i całej sieci transportowej wojewódzkiego układu. Przebudowa ciągu drogowego nie tylko dostarczyła stymulacji powiatowi i przyczyniła się do zwiększenia jego atrakcyjności jako miejsca zamieszkania i inwestowania, ale także podniosła standard życia jego mieszkańców. Ułatwiła też dojazd do terenów turystycznych, np. do Zalewu Kobyla Góra, który jest często odwiedzany przez wczasowiczów. Usprawnienie ruchu nastąpiło także na drodze do Wzgórz Ostrzeszowskich oraz Gór Kocich, co przełożyło się na rozwój infrastruktury turystycznej.
Dzięki zrealizowaniu wielokrotnie nagradzanego projektu zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych, a szczególnie pensjonariuszy domów pomocy społecznej w Kobylej Górze oraz w Myślniewie. Obydwa obiekty dzieli odległość wynosząca niemal 2 km. Tę trasę codziennie przemierzają osoby niepełnosprawne, które pchają przed sobą wózek z posiłkami. Poruszają się wzdłuż wąskiej jezdni pod górę, co dotąd narażało ich na niebezpieczeństwo oraz często wywoływało dodatkowe utrudnienia dla kierowców, którzy musieli zjeżdżać na pobocza na widok pieszych. Teraz wszyscy pensjonariusze domów pomocy społecznej zyskali bezpieczną trasę, a kierowcy – usprawnienie ruchu na drodze.
Istotnym efektem naszych działań jest również skrócenie czasu przejazdu od miejscowości Słupia pod Bralinem do miejscowości Szklarka Myślniewska oraz od Kobylej Góry do Szklarki Myślniewskiej, a także zwiększenie atrakcyjności przejazdu na trasie Syców- -Kobyla Góra-Krotoszyn i Syców-Kobyla Góra- -Ostrów Wielkopolski.
Ponadto odciążyliśmy od ruchu kołowego drogę krajową nr 8 i wojewódzkie nr: 449, 450 oraz 444. Finalnie polepszyła się płynność ruchu całej infrastruktury drogowej, a na niektórych odcinkach udało się znacząco skrócić drogę przejazdu – czasami nawet o 40 km, co stanowi istotny efekt ekonomiczny.
Nasz projekt wyróżniał się na tle innych ocenianych w konkursie także tym, że inwestycja łączyła dwie drogi wojewódzkie:
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.