W następstwie zimowego utrzymywania dróg i ulic – w sezonie wczesnowiosennym pojawia się problem ubytków, powstających w nawierzchniach drogowych, szczególnie tych wykonanych z mas bitumicznych. Jednymi z pierwszych maszyn wykorzystywanych do utrzymywania dróg po sezonie zimowym są mobilne recyklery nawierzchni mineralno-bitumicznej, budowane zwykle na ramach przyczep samochodowych lub jako maszyny nieposiadające własnego podwozia, a montowane do skrzyń ładunkowych pojazdów.
Wniniejszym artykule, napisanym na podstawie dostępnej literatury, przyjrzymy się problematyce efektywnej i bezpiecznej pracy przy wykorzystaniu recyklerów asfaltu, a więc maszyn przeznaczonych do ponownego przerobu zerwanej nawierzchni asfaltowej
Podział recyklerów i korzyści wynikające z ich wykorzystania
Recyklery są budowane jako mobilne maszyny, posadowione w większości na ramach przyczep samochodowych, które służą do powtórnego grzania oraz przerobu zerwanych nawierzchni bitumicznych składających się z destruktu asfaltowego. W wyniku wykorzystania recyklerów w miejscu remontu nawierzchni odzyskany destrukt jest szybko i sprawnie roztopiony oraz ponownie wbudowany w drogę, bez konieczności wstrzymywania ruchu [1, 2, 3].
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.