W nawierzchniach asfaltowych do wykonania remontu potrzebne są specjalistyczne maszyny i urządzenia. W zależności od rodzaju prac konieczne jest użycie remontera na zimno, remiksera, recyklera lub samej frezarki drogowej.
Wybór maszyny zależy od rodzaju remontu i jego zakresu. W przypadku pojedynczych ubytków – tzw. remontów cząstkowych, stosuje się najczęściej maszyny wielofunkcyjne nazywane remonterami drogowymi. Umożliwiają one przygotowanie miejsca uszkodzenia nawierzchni do naprawy i następnie skropienie emulsją z uzupełnieniem ubytków nowym kruszywem. Z kolei do remontu większej powierzchni jezdni można wykorzystać recykler. Jest to maszyna pozwalająca wykorzystać w 100% istniejące warstwy bitumiczne poprzez ich rozgrzanie, ponowne profilowanie (tzw. termoprofilowanie) i zagęszczenie. W zależności od możliwości samego recyklera konieczne może być użycie również maszyn dodatkowych, np. promienników ogrzewających jezdnię i walców zagęszczających. Dodatkową funkcją recyklera jest możliwość podania nowego materiału kamiennego lub lepiszcza asfaltowego, przez co poprawia się parametry starych warstw bitumicznych. Frezarki i skrapiarki emulsji stosowane są w remontach powierzchniowych z wykonaniem nowych nakładek bitumicznych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.