Jesień to dla kierowców niewdzięczna pora roku, kiedy to warunki na drodze się pogarszają. Dla drogowców to okres prac porządkowych związanych ze zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi i koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, a zatem usuwania zalegających liści, odprowadzania wody z jezdni czy odnowienia oznakowania poziomego. Warto odpowiednio się do nich przygotować.
Wstęp
Roboty utrzymaniowe wykonywane są bez przerwy przez cały rok, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Większość z nich prowadzi się nieprzerwanie przez co najmniej trzy pory roku (wiosną, latem i jesienią), z tym że prace, które są najbardziej charakterystyczne dla danej pory roku się zmieniają. Określanie robót utrzymaniowych nazwami pór roku ze względu na zmiany klimatyczne pełni często funkcje umowne. Decydujące są warunki atmosferyczne i potrzeby wynikające ze stanu nawierzchni jezdni [1].
Przez jesienne utrzymanie jezdni należy rozumieć prace wykonywane w celu zagwarantowania ciągłości i bezpieczeństwa ruchu niezależnie od warunków klimatycznych i atmosferycznych w okresie jesieni oraz wczesnej zimy.
Roboty jesienne trudno jest niekiedy zaplanować ze względu na częste zmiany warunków atmosferycznych oraz z uwagi na to, że w okresie tym występuje bardzo często ujemna temperatura utrudniająca prowadzenie prac drogowych. Prace te prowadzi się zwykle w ciągu dnia.
Jesienne prace utrzymaniowe obejmują:
- zapewnienie odprowadzania wody,
- konserwację nawierzchni drogowej,
- odnowienie oznakowania poziomego,
- przygotowanie obiektów drogowych do eksploatacji w okresie zimy.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.