Kontynuując rozpoczęty cykl w tym wydaniu zajmiemy się kolejnym zagadnieniem z zakresu rozwiązań technologiczno-materiałowych dobrego projektu konstrukcji nawierzchni.
Wtypowych rozwiązaniach katalogowych konstrukcji nawierzchni i wzmocnień podłoża drogowego wg [1.1] i [1.2], stosownych do rozpoznanych warunków gruntowo-wodnych i prognozowanego obciążenia ruchem, mamy do dyspozycji:
a) dla nawierzchni podatnych (bitumicznych) wg [1.1]:
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC, mieszanka niezwiązana z kruszywem C90/3,
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC, mieszanka niezwiązana z kruszywem C50/30,
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC, mieszanka niezwiązana z kruszywem CNR,
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC,
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC, mieszanka wykonana w technologii recyklingu na zimno (mieszanka mineralno- -cementowo-emulsyjna MCE lub mieszanka mineralna z asfaltem spienionym);
b) dla nawierzchni półsztywnych (bitumicznych na podbudowach sztywnych – spoiwowych) wg [1.1]:
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC, mieszanka związana spoiwem hydraulicznym,
- podbudowa zasadnicza: grunt stabilizowany spoiwem hydraulicznym;
c) dla nawierzchni sztywnych (betonowych) wg [1.2]:
- podbudowa zasadnicza: mieszanka niezwiązana z kruszywem C90/3,
- podbudowa zasadnicza: mieszanka niezwiązana z kruszywem C50/30,
- podbudowa zasadnicza: beton asfaltowy AC,
- podbudowa zasadnicza: mieszanka związana spoiwem hydraulicznym C5/6, C8/10,
- podbudowa zasadnicza: grunt stabilizowany spoiwem hydraulicznym C3/4, C5/6;
d) dla dolnych warstw konstrukcji nawierzchni (podbudowa pomocnicza (PP); warstwa mrozoochronna (WM)) i warstwy ulepszonego podłoża (WUP) mogą być stosowane zależnie od obciążenia:
- mieszanka związana spoiwem hydraulicznym,
- grunt związany spoiwem hydraulicznym,
- mieszanka niezwiązana o CBR ≥ 60%, CBR ≥ 35%, CBR ≥ 25% lub o CBR ≥ 20%, › grunt niewysadzinowy (naturalny lub antropogeniczny) o CBR ≥ 35%, CBR ≥ 25% lub o CBR ≥ 20%.
Proponowane typy technologiczne są równoważne w zakresie wymagań trwałości eksploatacyjnej nawierzchni przy wskazanych grubościach warstw.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.