Z artykułu dowiesz się jak ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju spoiwa hydraulicznego wzależnosci od materiału kruszywowego, ponadto omówiona została zależność stosu okruchowego i potrzeba doboru odpowiedniego sprzętu zagęszczającego warstwę.
Podbudowy pomocnicze i zasadnicze są nieodłączną częścią konstrukcji korpusu drogowego. Od ich właściwości i jakości wykonania zależy trwałość nawierzchni i komfort jazdy na drogach. Powszechnie stosuje się podbudowy z mieszanek związanych, zarówno stabilizacji zgodnych z normą „PN-S 9012:1997 Drogi Samochodowe. Podbudowa i ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego cementem” oraz serią norm „PN-EN 14227-1÷5 Mieszanki związane spoiwami hydraulicznymi”. Żeby zobrazować schemat konstrukcji drogowej, należałoby przywołać przekroje np. z Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (rys. 1).
Rys. 1. Schemat warstw konstrukcyjnych z zaznaczeniem możliwości zastosowania mieszanek związanych [1].
Powyższy schemat doskonale obrazuje uniwersalność stosowania spoiw hydraulicznych do gruntu rodzimego, ulepszonego podłoża czy też wspomnianych wcześniej podbudów. Jednak dobór rodzaju spoiwa do konkretnego materiału, jak i samej warstwy podbudowy, czy też nadania odpowiedniej wytrzymałości nie jest już rzeczą uniwersalną. Zależy przede wszystkim od stosu okruchowego materiału, jego właściwości plastycznych w przypadku gruntów spoistych oraz zawartości części pylastych dla gruntów niespoistych w przypadku np. stabilizowania na miejscu.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.