Uszkodzenia nawierzchni, których naprawa nie rokuje spodziewanych efektów eksploatacyjnych, wymagają zastosowania nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale przede wszystkim specjalistycznych technik naprawczych. Należy do nich frezowanie powierzchniowe nawierzchni jezdni, pozwalające na likwidację uszkodzeń i przygotowanie konstrukcji nawierzchni do ułożenia warstwy ochronnej.
Frezowanie może być stosowane do naprawy następujących uszkodzeń [4]:
- śliskości nawierzchni spowodowanej wypolerowaniem warstwy ścieralnej,
- kolein utworzonych poprzez wyparcie przez koła pojazdów warstwy ścieralnej,
- deformacji plastycznych górnych warstw nawierzchniowych,
- spękań warstwy ścieralnej, wywołanych starzeniem się lepiszcza bitumicznego,
- wykruszeń warstwy ścieralnej, spowodowanych starzeniem się lepiszcza, wadliwego składu masy lub wadliwego wbudowania masy bitumicznej.
Frezarki drogowe (fot.1) są maszynami, które służą do skrawania górnej warstwy nawierzchni drogowej na określoną głębokość w celu jej wyprofilowania. Jest to proces skrawania na zimno, a nawierzchnia po profilowaniu jest równa i ma szorstką teksturę. Może być natychmiast oddana do ruchu lub – w razie potrzeby – przykryta nową, cienką warstwą bitumiczną. Elementem roboczym frezarek jest bęben skrawający (fot. 2), a sfrezowany z nawierzchni materiał jest odbierany przez przenośniki i podawany na samochody lub na odkład obok drogi. Może być także układany bezpośrednio za frezarką.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.