Przez jesienne utrzymanie jezdni rozumiemy prace wykonywane w celu zagwarantowania ciągłości i bezpieczeństwa ruchu niezależnie od warunków klimatycznych i atmosferycznych w okresie jesieni oraz wczesnej zimy.
Zamiatarki
Omówienie poszczególnych grup maszyn wykorzystywanych do biezacego utrzymywania dróg warto rozpoczac od analizy własnosci uzytkowych zamiatarek drogowych. Zamiatarki zwłaszcza w okresie pozimowym wykorzystywane sa przede wszystkim do zamiatania z dróg i ulic rozsypanego podczas prowadzenia „akcji zima” materiału uszorstniajacego. Materiałem tym zwykle jest piasek, zwir, drobno zmielony grys oraz nieroztopiona sól drogowa. Materiał ten charakteryzuje sie zwykle bardzo ostrymi krawedziami, czesto sporymi wymiarami, bowiem materiał uszorstniajacy ma tendencje do zbrylania sie, oraz podatnoscia do pylenia w momencie jego odspajania przez szczotki, w które wyposazona jest zamiatarka. Dlatego w celu efektywnego zbierania materiału uszorstniajacego z dróg i ulic warto wykorzystac zamiatarki elewatorowe (fot. 1), holowane przez samochody ciezarowe lub ciagniki rolnicze. Zaleta tych zamiatarek jest bardzo duza wydajnosc, przewyzszajaca niejednokrotnie wydajnosc nawet najlepszych zamiatarek podcisnieniowych. Zamiatarke podcisnieniowa pokazano na zdj. 2. Ponadto, zamiatarka elewatorowa, jak sama nazwa wskazuje, wyposazona jest welewator, którym jest przenosnik zgrzebłowy, wyposazony w zgrzebła gumowe, prowadzone zwykle dwoma lub trzema pasami wielorowkowymi. Stad tez wynika kolejna zaleta tych zamiatarek – mechaniczny sposób załadunku i transportu na pojazd holujacy zamiatarke zebranego materiału uszrostniajacego. Nie mamy tu do czynienia z rurami ssawnymi, tak jak w zamiatarkach podcisnieniowych, gdzie rury te słuza do zasysania i transportu zebranego z jezdni materiału uszrostniajacego. Podstawowa wada zamiatarek podcisnieniowych jest zapychanie sie materiałem uszorstniajacym rury lub rur ssawnych, ponadto – jak juz wspomnielismy – zasysany przez zamiatarke zebrany materiał uszorstniajacy charakteryzuje sie ostrymi krawedziami, a wiec materiał taki zasysany z duza predkoscia do wnetrza rury ssawnej zamiatarki podcisnieniowej powoduje „szlifowanie” wewnetrznej powierzchni rury. Natomiast zaleta zamiatarki podcisnieniowej jest jej dobra manewrowosc izwrotnosc wynikajaca z relatywnie nieduzej długosci w porównaniu do długosci zespołu pojazdów, jakie tworza zamiatarka elewatorowa i współpracujaca z nia wywrotka samochodowa. Powyzsze stwierdzenie nie dotyczy zespołu pojazdów, takich jak ciagnik rolniczy plus zamiatarka elewatorowa wyposazona we własny zbiornik na nieczystosci.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.