Wraz z postępującym zanieczyszczeniem środowiska, w wyniku emisji pyłami PM10 oraz PM2,5 bardzo ważnym problemem staje się wprowadzanie wszelkich działań, których celem jest obniżanie emisji tychże pyłów. Pyły te, jak wiadomo, powstają głównie podczas spalania niskiej jakości paliw stałych w kotłach starego typu, ale także podczas prac drogowych, w tym zamiatania ulic i placów.
Iość pyłów, przede wszystkim PM10, podczas mechanicznego zamiatania ulic może być znaczna, a więc przekraczająca obowiązujące normy [2], szczególnie w okresie wiosennym, czyli wtedy, kiedy z dróg zbierane są materiały wykorzystywane do posypywania ulic i placów zimą. Pyły te bardzo często są pyłami krzemionkowymi, które są bardzo szkodliwe dla zdrowia człowieka, mają bowiem tendencję do osiadania w płucach, co może przyczynić się do początków choroby nowotworowej.
Wobec powyższego problemu coraz więcej fabrycznie nowych zamiatarek ulicznych wyposażanych jest w systemy redukujące powstawanie pyłów PM10 i PM2,5. Systemy te projektowane są przeważnie w oparciu o dwa założenia:
- poprzez stosowanie filtrów papierowych lub tkaninowych, na powierzchni których osadzają się cząstki pyłów PM10 i PM2,5,
- poprzez stosowanie wysokociśnieniowych zraszaczy wodnych, wspomagających proces zamiatania oraz jednocześnie mycia nawierzchni.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.