Utrzymanie dróg

AKCJA ZIMOWEGO UTRZYMYWANIA DRÓG W KONTEKŚCIE STOSOWANYCH STANDARDÓW I DOBORU SPRZĘTU

Akcją zimowego utrzymywania dróg potocznie nazywa się organizację i wykonawstwo zimowego utrzymywania ulic. Zimowe oczyszczanie ulic obejmuje: usuwanie śniegu z ulic i zwalczanie śliskości zimowej. Zadania te mają specjalny charakter i różnią od oczyszczania w okresie letnim nie tylko technologią, ale także stopniem trudności w ich realizacji. Zimowe utrzymywanie ulic charakteryzuje się wyższą pracochłonnością i odpowiedzialnością w stosunku do oczyszczania letniego.

Zimowe utrzymywanie dróg i jego charakterystyka

Podstawowe trudności zimowego oczyszczania polegają na tym, że musi ono być szybko dostosowane do zmieniającychuziemiających się, niekiedy gwałtownie, warunków meteorologicznych. wWykorzystanie środków pracy jest nierównomierne i zależy od intensywności opadów, czasu ich trwania oraz panujących temperatur zewnętrznych. Śnieg i ślizgawica muszą być usuwane z ulic w krótkim czasie, w przeciwnym razie następuje utrudnienie transportu, w tym również transportu publicznego [3].

 

Prowadzenie akcji zimowej wymaga koncentracji środków w skali całej gospodarki miejskiej i wykracza poza zasięg jednego przedsiębiorstwa. W związku z tym niezbędne staje się zastosowanie specjalnych środków organizacyjnych.

 

Poniżej przedstawiono podstawowe pojęcia związane z zimowymi zabiegami, mającymi na celu utrzymanie przejezdności dróg i ulic.

Odśnieżanie i uszorstnianie - pojęcia te są ze sobą związane, ponieważ dotyczą one zimowego utrzymywania dróg, mimo to jednak oznaczają dwa odrębne procesy.

Jeżeli chcielibyśmy zdefiniować pojęcie odśnieżania to wynika z tego, że możemy powiedzieć, że jest to operacja związana z usunięciem śniegu z jezdni poprzez zepchnięcie go lub wyrzucenie śniegu po za jej obrys. Z kolei uszrostanianie, zwane także posypywaniem, polega na pokryciu nawierzchni jezdni materiałem uszorstaniającym, którego zadaniem jest zapewnienie przyczepności opon pojazdów mechanicznych do nawierzchni drogi, po której się poruszają.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MIRON TADYCH listopad-grudzień | 6 (53) 2020

DEZYNFEKCJA PRZESTRZENI PUBLICZNYCH W DOBIE COVID-19

Stan epidemii w kraju stawia wiele nowych wyzwań przed zarządcami terenów publicznych, w tym dróg, parków czy placów zabaw. Jednym z nich jest skuteczne i sprawne prowadzenie dezynfekcji w otwartej przestrzeni miejskiej, co nie jest zadaniem łatwym ze względu na konieczność stosowania środków bezpiecznych dla mieszkańców. Bezpiecznych – to znaczy takich, które posiadają atest i potwierdzone działanie wirusobójcze.

JAROSŁAW ROKITA listopad-grudzień | 6 (53) 2020

NAWIERZCHNIE DROGOWE Z PREFABRYKOWANEJ KOSTKI BETONOWEJ

Nawierzchnie brukowcowe to w światowej historii jedne z najstarszych nawierzchni ulepszonych. Ich rozwój następował od starożytności, przez średniowiecze, aż po współczesność. Współcześnie rzadziej stosowane są już nawierzchnie z elementów kamiennych, skutecznie wyparł je beton cementowy, stosowany do produkcji prefabrykowanej kostki drogowej. Dynamiczny rozwój technologii betonu, jak i produkcji elementów betonowych pozwala na uzyskiwanie elementów o bardzo wysokich właściwościach techniczno-użytkowych. Jednocześnie łatwość formowania elementów betonowych pozwala na uzyskiwanie prawie dowolnych kształtów elementów prefabrykowanych.