W niniejszym artykule przedstawiamy przegląd aktualnie produkowanych przez krajowych producentów kosiarek do utrzymywania zieleni w pasach drogowych. Proponujemy też kilka kryteriów podziału kosiarek służących do koszenia poboczy dróg i pasów zieleni rozgraniczających jezdnie.
Wstęp
Idąc w ślad za literaturą z dziedziny drogownictwa oraz maszyn i urządzeń drogowych, wnioskujemy, że koszenie trawy i chwastów na poboczach dróg jest niezbędne zarówno ze względu na estetykę, jak i bezpieczeństwo ruchu. Zwarta darń na poboczach odgrywa istotną rolę, ponieważ je wzmacnia. Wytworzeniu jej sprzyja częste koszenie trawy ułatwiające jej rozkorzenianie. Koszenie zapobiega również rozsiewaniu się chwastów, co pozwala na ograniczenie zastosowania środków chwastobójczych ze względu na zasiewy sąsiadujących z drogą obszarów. Koszenie traw na skarpach, w rowach oraz na poboczach powinno się przeprowadzać co najmniej dwa razy w roku: przed kwitnięciem (nie później jednak niż do końca czerwca) i drugi raz we wrześniu (lub najpóźniej w październiku). Ściętą trawę należy na bieżąco usuwać. Do koszenia traw wykorzystuje się kosiarki przystosowane do omijania pachołków oraz znaków drogowych, barier i przystosowanych do pracy na zboczach skarp (o ile takie w danym rejonie występują). Warto zdefiniować, czym jest kosiarka drogowa (rys. 1): to maszyna wysięgnikowa – może to być zmodyfikowany ciągnik rolniczy lub samochód wielofunkcyjny, np. typu Unimog – która służy do koszenia traw i chwastów na poboczach dróg, skarpach, rowach odwadniających itp. Wgłębiając się w treść powyższej definicji kosiarki drogowej, można wywnioskować, że kosiarka wysięgnikowa zamontowana jest na końcu wysięgnika lub zespołu wysięgników – wymaga podłączenia do nośnika, którym jest ciągnik rolniczy lub pojazd wielofunkcyjny, np. pojazd typu Unimog (rys. 2). Nośnik kosiarki zapewnia jej mocowanie, prowadzenie, sterowanie oraz napęd. Napęd kosiarki może być realizowany bezpośrednio z instalacji hydraulicznej nośnika, np. ciągnika rolniczego (rys. 1) albo pojazdu typu Unimog (rys. 2), lub poprzez wałek odbioru mocy (rys. 3), który przekazuje moc z tylnego wału odbioru mocy w ciągniku do maszyny, w tym przypadku kosiarki drogowej. Kosiarka drogowa zasadniczo składa się z szybko wirującego walca (lub walców) z wahliwie zamocowanymi elementami tnącymi oraz ze zgiętego i zaostrzonego płaskownika, przy czym elementy tnące umieszczone są w obudowie, która połączona jest z końcem wysięgnika bądź wysięgników sterowanych za pomocą siłowników hydraulicznych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.