Większość wypadków i kolizji rowerowych na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną nie jest spowodowana wjazdem na czerwonym świetle, ale konfliktami w sytuacjach jednoczesnego zezwolenia na wjazd. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku klasycznej sygnalizacji dwufazowej, gdy rowerzyści z drogi dla rowerów wjeżdżają na skrzyżowanie i równocześnie samochody skręcają z drogi głównej.
Sygnalizacja świetlna pozwala na bezpieczne przecinanie się kolizyjnych strumieni ruchu, zapewniając ich separację w czasie. Poprawa bezpieczeństwa odbywa się kosztem strat czasu wynikających z oczekiwania na sygnał zielony oraz strat energii wynikających z zatrzymania i konieczności ponownego rozpędzania roweru. Sygnalizacja powinna być stosowana, jeśli skrzyżowania z podniesioną tarczą lub małe jednopasowe bez bypassów ronda nie są możliwe do zastosowania. Pewną wskazówką celowości zastosowania sygnalizacji świetlnej jest wykres pokazujący, przy jakich natężeniach ruchu rowerowego i samochodowego oraz szerokości jezdni pożądane jest zastosowanie sygnalizacji świetlnej [1].
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.