Projektowanie

Skrzyżowania bez ułatwień dla rowerzystów

W artykule podpowiadamy, jakie rozwiązania dla ruchu rowerowego należy stosować w obrębie małych rond z jednym pasem ruchu na obwiedni i wlotach, a których należy unikać. Najbardziej przyjaznym dla rowerzystów skrzyżowaniem jest małe jednopasowe rondo, jednak projektanci wciąż zbyt rzadko po nie sięgają.

W wielu przypadkach skrzyżowania bez specjalnych ułatwień dla ruchu rowerowego są rozwiązaniami poprawnymi i bezpiecznymi – analogicznie do prowadzenia ruchu rowerowego w jezdni na zasadach ogólnych. Wynika to z zasady, zgodnie z którą rozwiązania na skrzyżowaniu powinny być kontynuacją rozwiązań na odcinkach prowadzących do niego dróg. W szczególności dotyczy to skrzyżowań w strefach zamieszkania i w strefach uspokojonego ruchu (TEMPO 30) zarówno z ustalonym pierwszeństwem przejazdu, z sygnalizacją świetlną, jak i skrzyżowań
równorzędnych. Możliwe są też przypadki skrzyżowań bez dedykowanych rozwiązań rowerowych w przypadku dróg o wyższych prędkościach miarodajnych i dopuszczalnych. Istotne jest, aby rowerzysta nie musiał na takim skrzyżowaniu, skręcając w lewo, przeplatać toru jazdy z szybko poruszającymi się na wprost innymi pojazdami. Możliwe sytuacje bez ułatwień obmyślonych dla rowerzystów obejmują skrzyżowania:

  • z jednym pasem ruchu na wlocie z pierwszeństwem lub sygnalizacją świetlną,
  • z dwoma pasami ruchu na wlocie z pierwszeństwem lub sygnalizacją świetlną, przy czym pas do skrętu w prawo jest wykształcony z prawej strony jezdni, a skręt w lewo czy jazda na wprost są możliwe bez zmiany pasa ruchu,
  • z pasem ruchu w lewo na wlocie z pierwszeństwem lub sygnalizacją świetlną wykształconym obok pasa do ruchu na wprost, pod warunkiem że przed skrzyżowaniem pasy ruchu w przeciwnych kierunkach zostały rozdzielone wyspą i niemożliwe jest wyprzedzanie rowerzysty,
  • z uspokojeniem ruchu, zwłaszcza w sytuacji gdy tarcza skrzyżowania jest w całości wyniesiona,
  • z dowolną liczbą pasów ruchu ogólnego na wlocie podporządkowanym oraz gdy z jezdni z pierwszeństwem możliwy jest skręt tylko w prawo,
  • w formie małego ronda z jednym pasem ruchu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (45) 2019

Zadrzewienie przydrożne – zasady projektowania i utrzymania zieleni przy drodze

Prawidłowo zaprojektowane i utrzymane zadrzewienie przydrożne spełnia wiele praktycznych funkcji. Od pewnego czasu temat drzew przy drodze budzi wiele kontrowersji. W artykule omówiono znaczenie zadrzewienia przydrożnego i zasady jego projektowania oraz przybliżono podstawowe roboty pielęgnacyjne związane z utrzymaniem zieleni rosnącej w pasie drogowym.