W ostatnim czasie można zauważyć coraz większe zainteresowanie problemami pieszych, szczególnie w odniesieniu do terenów miejskich. Wiele większych miast publikuje własne specyfikacje dotyczące jednolitych zasad projektowania i wykonawstwa dróg rowerowych i chodników. W artykule omówiono kilka wybranych aspektów związanych z infrastrukturą przeznaczoną dla pieszych, które nie zawsze są prawidłowo uwzględniane przez projektantów i inwestorów.
Czy piesi przemieszczają się tylkow obszarze zabudowanym?
Bardzo często podczas projektowania dróg zamiejskich projektanci i zarządcy dróg nie przywiązują należytej wagi do zabezpieczenia ruchu pieszego i rowerowego. Należy pamiętać, że na drogach takich zazwyczaj panują duże rzeczywiste prędkości jazdy, nierzadko przekraczające 70 km/h. Przy takich prędkościach praktycznie każde uderzenie w pieszego czy rowerzystę może zakończyć się jego śmiercią lub bardzo poważnym kalectwem. Ponadto wiele dróg zamiejskich nie ma oświetlenia, co jeszcze bardziej przyczynia się do zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu.
Planując modernizację dróg zamiejskich, warto więc wziąć pod uwagę potrzeby pieszych oraz rowerzystów. Pobocza, z których nierzadko korzystają piesi, także nie zawsze są utrzymywane w dobrym stanie. Najczęściej są rozluźnione z licznymi ubytkami, zagłębieniami itp., w których gromadzi się woda i błoto, przez co poruszanie się po nich podczas opadów deszczu lub tuż po nich jest praktycznie niemożliwe.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.