Zarządca drogi powinien znać regulacje dotyczące lokalizacji reklam w pasie drogowym, które zawarte są w rozdziale 4 ustawy o drogach publicznych, a także zasady wyznaczania kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia poprzez umieszczenie w jego obrębie reklamy.
Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r.,poz. 2068), zwanej dalej u.d.p., pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związanez prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą.
W art. 39 ust. 1 u.d.p. sformułowana została zasada ochrony pasadrogowego, polegająca na zakazie dokonywania w jego granicach czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. W szczególności zabrania się m.in. umieszczania reklam imitujących znaki i sygnały drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, oraz umieszczania ich poza obszarem zabudowanym, z wyłączeniem parkingówi miejsc obsługi podróżnych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.