Kto – zgodnie z przepisami – odpowiada za przygotowanie projektu organizacji ruchu oraz oznakowanie i zabezpieczenie miejsc robót w pasie drogowym przy wykonywaniu planowanej inwestycji
Jeżeli realizacja inwestycji budowlanej wiąże się z koniecznością zajęcia pasa drogowego i prowadzeniem robót budowlanych, które wpływać będą na ruch drogowy, niezbędne jest nie tylko wystąpienie do zarządcy drogi z wnioskiem o zezwolenie na zajęcie pasa drogowego, ale również opracowanie i uzyskanie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu na czas prowadzonych
W takim przypadku powstaje pytanie, na jakim podmiocie spoczywają obowiązki związane z organizacją ruchu, a w szczególności: czy projekt organizacji ruchu powinien zostać zapewniony przez inwestora czy wykonawcę robót budowlanych oraz kto jest zobowiązany do oznakowania i zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym?
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego
Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi wydanego w drodze decyzji administracyjnej. Zezwolenie takie dotyczy:
- prowadzenia robót w pasie drogowym;
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z koniecznością zarządzania drogami lub z potrzebami ruchu drogowego;
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebą zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
- zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż powyższe.
Warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego. Zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego powinien zawierać określenie podmiotu występującego o to zajęcie, cel i planowany okres zajęcia, lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklam – dodatkowo powierzchnię reklamy. Do takiego wniosku dołączyć należy szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, a w przypadku umieszczenia reklamy – z podaniem jej wymiarów. Jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze, albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych, wnioskodawca zobowiązany jest dodatkowo załączyć do wniosku o zezwolenie na zajęcie pasa drogowego – zatwierdzony projekt organizacji ruchu.
W przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót do przedmiotowego wniosku należy także dołączyć:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu;
- oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym albo o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno- budowlanej.
W razie zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót zarządca drogi może zażądać dostarczenia dodatkowych dokumentów, a w szczególności projektu budowlanego obiektu umieszczanego w pasie drogowym oraz harmonogramu robót prowadzonych w pasie drogowym, zwłaszcza w przypadkach etapowego prowadzenia robót. Wydając zezwolenie na zajęcie pasa drogowego, zarządca drogi określi cel i okres zajęcia pasa drogowego, powierzchnię zajmowanego pasa drogowego oraz wysokość opłaty naliczonej z tego tytułu. Dodatkowo, w przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót, zezwolenie na zajęcie pasa drogowego powinno określać sposób zabezpieczenia zajmowanego pasa drogowego oraz warunki przywrócenia pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności.
Projekt organizacji ruchu na drodze
Projekt organizacji ruchu jest dokumentacją sporządzoną w celu zatwierdzenia tejże organizacji przez właściwy organ, który ruchem zarządza. Przez organizację ruchu rozumie się mające wpływ na ruch drogowy: geometrię drogi i zakres dostępu do drogi, sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów. Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.