Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych daje gminom możliwość utworzenia strefy czystego transportu, która swym zasięgiem może obejmować drogi pozostające w zarządzie gminy. Pomimo że uprawnienie takie przysługuje samorządom już od kilku lat, to zasadne jest powrócenie do tej tematyki, albowiem przepisy regulujące wskazaną materię uległy zmianie – umożliwiając szerszemu gronu gmin rozważenie zasadności ustanowienia takich stref, w tym m.in. gminom kurortowym.
Nowelizacją z grudnia 2021 r. rozszerzono swobodę w ustanawianiu tego rodzaju stref, m.in. odstępując od limitacji gmin uprawnionych do ich ustanowienia (uchylenie wymogu 100 tys. mieszkańców), jak również znosząc możliwość ustanowienia stref wyłącznie na terenie zabudowy śródmiejskiej. Stan ten umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego swobodniejsze zadecydowanie o utworzenie strefy czystego transportu, a w konsekwencji to od gmin będzie zależało, czy i w jakim zakresie takie strefy powstaną i będą funkcjonować. Aktualnie Miasto Kraków zapowiedziało ustanowienie strefy. W przypadku stolicy Małopolski będzie to kolejna próba ustanowienia strefy.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.