Istniejące w pasie drogowym obiekty budowlane i urządzenia niezwiązane z gospodarką drogową lub obsługą ruchu, które nie powodują zagrożenia i utrudnień ruchu drogowego oraz nie zakłócają wykonywania zadań zarządu drogi, mogą pozostać w dotychczasowym stanie.
Budowa, przebudowa czy remont obiektów budowlanych lub urządzeń znajdujących się w pasie drogowym, wymagają zgody zarządcy drogi, a w przypadku, gdy planowane roboty są objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, również uzgodnienia projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno- -budowlanego.
Realizacja budynku w pasie drogowym co do zasady powoduje zagrożenie dla ruchu drogowego. Nie można podzielić stanowiska, że art. 38 ust. 1 ustawy o drogach publicznych stanowi wyłącznie o „realnym”, a nie tylko „potencjalnym” zagrożeniu lub utrudnieniu w ruchu drogowym. Norma z art. 38 ust. 1 ustawy o drogach publicznych nie zawiera żadnego tego rodzaju kwantyfikatora. Zgodnie z definicją słownikową zagrożenie to sytuacja lub stan, które komuś zagrażają lub w których ktoś czuje się zagrożony.
Z istoty rzeczy chodzi zatem o sytuację potencjalną, w której może zaistnieć określone niebezpieczeństwo. Okoliczność, że w związku z posadowieniem budynku w pasie drogowym nie doszło do tej pory do żadnej kolizji drogowej, nie może mieć zatem przesądzającego znaczenia, ponieważ zasadnicze znaczenie ma to, że w ocenie zarządcy drogi istnieje niebezpieczeństwo, że do tego rodzaju kolizji może dojść.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.