Przeprowadzanie inwestycji drogowych na szczeblu krajowym, wojewódzkim czy powiatowym może skutkować zwiększeniem liczby kilometrów dróg będących w zasobie gminy. Wspomniany w poprzednim zdaniu rezultat nie jest przejawem prestidigitatorstwa drogowego, lecz wynikiem obowiązujących regulacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 645), dalej: u.d.p. Regulacje te były badane przez Trybunał Konstytucyjny i zostały uznane za zgodne z ustawą zasadniczą. Niemniej jednak ich obowiązywanie nadal budzi niezadowolenie wielu gmin.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
- na czym polega dekategoryzacja kaskadowa,
- w jakich sytuacjach odcinek drogi zostaje zaliczony do kategorii dróg powiatowych,
- jak brzmi orzecznictwo w sprawie kaskadowego przekazywania dróg.
BRAK INWESTYCJI, A UZYSKANIE DODATKOWYCH KILOMETRÓW DRÓG
Drogi gminne ulokowane są na ostatnim szczeblu dróg publicznych. Wyżej w hierarchii znajdują się drogi powiatowe, wojewódzkie oraz krajowe. Rozbudowa sieci wskazanych kategorii dróg może skutkować zwiększeniem drogowego zasobu gminnego. Wynika to z następujących regulacji:
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.