Zapewnienie odpowiedniej ilości miejsc postojowych oraz jakości świadczonych usług parkingowych, stanowi jeden z mierników prawidłowego zorganizowania ładu komunikacyjnego w gminie. Zwiększenie efektywności gminnych usług parkingowych może nastąpić m.in. poprzez wdrożenie odpowiednio dobranej formuły współpracy pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotami prywatnymi.
Formy współpracy
Podstawowymi formami współpracy gminy z podmiotami prywatnymi przy organizacji usług parkingowych są:
- dzierżawa gruntu pod parking, z jednoczesnym ograniczeniem swobody dzierżawcy w zakresie prowadzonej działalności,
- udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług parkingowych, z ewentualną dostawą (zapewnieniem) urządzeń niezbędnych do realizacji wskazanej usługi,
- zawarcia umowy koncesji na usługi parkingowe,
- partnerstwo publiczno-prywatne.
W perspektywie prawnej każda z ww. form jest dostępna w sposób powszechny. Ewentualne utrudnienia we wdrożeniu niektórych spośród nich, mogą wynikać z czynników pozaprawnych np. wynikających z braku zainteresowania podmiotów prywatnych w poniesieniu określonego poziomu ryzyka; braku uzasadnienia ekonomicznego dla poniesienia znacznych wydatków stałych. Ze względu na powyższe, dokonując wyboru odpowiedniej formuły współpracy, warto uwzględnić nie tylko aspekty prawne, ale również czynniki lokalne , np. przeprowadzić konsultacje rynkowe i przeanalizować w sposób kompleksowy materię usług parkingowych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.