Prawne Zeszyty Drogowe

Czy nowe prawo budowlane sprzyja inwestycjom?

Nowelizacja prawa budowlanego, która weszła w życie 28 czerwca 2015 r., zwiększa liczbę robót, które można wykonywać bez pozwolenia na budowę oraz wprowadza zmiany w zapisach dotyczących legalizacji samowoli budowlanych. Uszczegóławia również zasady prowadzenia rejestru pozwoleń na budowę i zgłoszeń, co stanowi nowość dla wielu instytucji samorządowych.

Zmiany wynikają z zapisów zawartych w uchwalonej 20 lutego br. ustawie o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Zakres wprowadzonych zmian jest szeroki. Dotyczy m.in. budynków mieszkalnych oraz użyteczności publicznej, lecz nas interesować będą modyfikacje istotne dla drogownictwa, a więc zagadnienia projektowe, wykonawcze i administracyjne w zakresie budowy oraz zarządzania siecią drogową.

Zjazdy bez pozwolenia na budowę

Do 28 czerwca br. budowa zjazdów z dróg publicznych – zarówno zjazdów indywidualnych, jak i publicznych, bezwzględnie wymagała uzyskania decyzji pozwolenia na budowę. Zjazd musiał również być uzgadniany z zarządcą drogi, co powinno skutkować uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji na lokalizację zjazdu.

Ze względu na to, że konieczne było pozwolenie na budowę, potrzebne było opracowanie projektu budowlanego przez uprawnionego projektanta i sprawdzającego. Wynikało to bezpośrednio z faktu, że termin „projekt budowlany” odnosi się do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Zgodnie z tym rozporządzeniem (rozdział 2, § 3.1, ust. 4) projekt musiał zawierać takie informacje jak „imiona i nazwiska projektantów opracowujących poszczególne części projektu budowlanego, wraz z określeniem zakresu ich opracowania, specjalności i numeru posiadanych uprawnień budowlanych oraz datę opracowania i podpisy”.

Zgodnie ze znowelizowanym prawem budowlanym wykonanie zjazdu z drogi publicznej wymagać będzie jedynie procedury zgłoszenia zamiaru budowy. Wynika to bezpośrednio z art. 29 pkt. 1, ust. 11, który podkreśla, że „pozwolenia na budowę nie wymaga budowa zjazdów z dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach”.

Zjazdy z dróg krajowych, które i tak powinny być ograniczane do minimum, nadal wymagają uzyskania decyzji pozwolenia na budowę. Należy tutaj zauważyć, że Prawo budowlane odnosi się wyłącznie do kategorii drogi, a nie do klasy technicznej. Oznacza to, że tzw. dawne krajówki, przejmowane przez gminy,

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MARCIN KRAWCZYK lipiec-sierpień | 4 (21) 2015

Kontrowersje wokół wykupu nieruchomości pod budowę dróg

Intensywna rozbudowa infrastruktury zbliżyła polskie drogi do europejskich standardów, lecz wymagała zarazem dokonania uproszczeń w fazie przygotowania i realizacji inwestycji, czego efektem było opracowanie specustaw drogowych. Szybki rozwój sieci dróg krajowych wpłynął również na ograniczenie uprawnień właścicieli nieruchomości leżących w pasie planowanej inwestycji. Wzbudziło to wiele kontrowersji najczęściej związanych z wykupem nieruchomości.

Aktualności NINA KINITZ lipiec-sierpień | 4 (21) 2015

Kongres ITS w doborowej obsadzie

Systemy zarządzania ruchem, zbieranie i przetwarzanie danych o ruchu oraz standaryzacja rynku ITS - to zaledwie kilka z wielu bloków tematycznych, które przykuły uwagę uczestników VIII Polskiego Kongresu ITS (PKITS). Pozostałe prezentacje dotyczyły m.in. osiągnięć i perspektyw rozwoju Korei Południowej w dziedzinie ITS, poboru opłat, oraz Systemów Informacji i Bezpieczeństwa Ruchu. W tegorocznym kongresie uczestniczyło blisko 400 osób, z czego ok. 60% stanowili reprezentanci sektora samorządowego.