W praktyce realizacji kontraktów publicznych w obszarze drogownictwa znane są sytuacje, w których zamawiający poprzez milczącą zgodę dozwalają wykonawcy na zmianę sposobu realizacji umowy. Konsekwencjami tego bywają m.in. nawierzchnie drogowe mniej odporne na czynniki eksploatacyjne czy inne odstępstwa od pierwotnych zamierzeń inwestycyjnych. W perspektywie wydanego niedawno orzeczenia TSUE takie działania mogą być kwalifikowane jako niedopuszczalne zmiany umów o zamówienia publiczne, generujące ryzyko korekt finansowych czy odpowiedzialności za dopuszczenie się deliktu dyscypliny finansów publicznych.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
- do czego prowadzą zmiany kontraktów na roboty drogowe,
- jak NIK odnosi się do praktyk niedotrzymywania założeń kontraktów publicznych,
- jakie jest stanowisko TSUE w stosunku do odstąpień od umów na zamówienia publiczne.
PRAKTYKA KONTRAKTOWA
W praktyce realizacji kontraktów publicznych zdarzają się sytuacje, w których poprzez swoiste przymknięcie oka na sposób realizacji zamówienia przez wybranego wykonawcę dochodzi do odstąpienia od pierwotnych założeń wskazanych w dokumentach zamówienia. Przykładowo, dozwala się na odstąpienie od założeń technologicznych budowy drogi, przyzwalając na to poprzez ograniczenie działań kontrolno-weryfikacyjnych.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.