Barbara Banach
mgr inż. budownictwa
lądowego o specjalności
drogi, ulice, lotniska;
obecnie kierownik
robót drogowych
w firmie Skanska
Szanowni Państwo!
Szykują się kolejne zmiany w polskim prawie – zarówno w ustawie Prawo zamówień publicznych, szczególnie w kwestii
ochrony podwykonawców, jak i w zasadach finansowania i nadzorowania przez zamawiającego firm podwykonawczych. W połowie
2012 r. w błyskawicznym tempie powstała i została przyjęta Ustawa o spłacie niektórych niezaspokojonych należności. Wiele firm
ucieszyła ta wiadomość, jednak mimo upływu kilku miesięcy od podpisania ustawy kwestie te nadal nie zostały zakończone. Wciąż
wpływają wnioski od poszkodowanych przedsiębiorców, firmy uzupełniają dokumentację. Jednak nie wszystkie firmy, które zło-
żyły wnioski, dostaną wypłaty. Wielu przedsiębiorców jest oskarżanych o naciąganie GDDKiA. Medialny szum, jaki wokół tego
problemu powstał, osnuty wokół wystąpień przedstawicieli GDDKiA oraz rozgoryczonych właścicieli firm, nie sprzyja fachowym
i retorycznym rozmowom. GDDKiA dysponuje całym szeregiem procedur prawnych, natomiast podwykonawcy są pozostawieni
sobie. Bardzo kłopotliwy jest fakt, iż główni wykonawcy nie zgłaszają lub w dużej mierze nie podpisują umów z podwykonawcami,
a odbiory wykonanych robót przez wykonawcę generalnego odbywają się sporadycznie – często jedynie przed wystawieniem
faktury. Wiele zleceń na wykonanie jakiejś pracy opiera się tylko na umowie ustnej. Te duże kontrakty ukazały ogromne błędy nie
tylko w procedurach stosowanych przez zamawiającego, ale także w sposobie myślenia podwykonawców. W polskich firmach
wciąż jeszcze bowiem zdarzają się sytuacje, że dokumenty tworzone są z opóźnieniem lub nawet w ogóle nie powstają. Całą
branżę drogową czekają zmiany. Zapowiedział je minister Nowak w swoim wystąpieniu 3 października 2012 r. w trakcie Kongresu
Drogowego. W odczuciu niektórych firm drogowych minister swoją wypowiedzią dał do zrozumienia, iż obecna zła sytuacja
powstała właściwie na życzenie firm budowlanych. Z opinią tą nie zgodziły się cztery organizacje działające w branży drogowej:
Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców
oraz Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich. Organizacje te 11 października br. wysłały list otwarty do Sławomira
Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, w którym napisały
m.in.: „Za jeden z zasadniczych powodów
obecnej, katastrofalnej sytuacji należy uznać model relacji (bo o rzeczywistej współpracy trudno w tym przypadku mówić) z wy-
konawcami inwestycji, jaki jest wdrażany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (…). GDDKiA przyjęła w relacjach
z wykonawcami model nakazowy”. Problemy poruszane w liście dotyczą jednak nie tylko relacji, a właściwie ich braku, pomiędzy
zamawiającym a wykonawcą, ale także skostniałych i niedostosowanych do norm unijnych ani do sytuacji na rynku firm budow-
lanych procedur wyboru wykonawcy i nadzoru nad kontraktem. Cała branża z ogromną nadzieją czeka zatem na odpowiedź,
jaką będą nowe ustawy i rozporządzenia.
Barbara Banach,
przedstawiciel grona autorskiego
Wydawca
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
Prezes Zarządu
Anna Gadzińska-Buksa
Wiceprezesi Zarządu
Anna Morawska
Radosław Lewandowski
Redakcja
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
redakcja@drogigminne.plRedaktor Naczelny
Katarzyna Skowrońska
Sekretarz Redakcji
Lucyna Latajka
Redaktor techniczny
Kamila Subel
Koordynator ds. graficznych
Anna Gruszczyńska-Radecka
Reklama
Ewa Mokrzycka
ewa.mokrzycka@e-forum.com.pl61 66 83 103
Obsługa klienta i prenumerata
Infolinia:
0 801 88 44 22
61 66 55 800
Projekt/DTP/ilustracje
Bolddesign – Grajczak
Druk
Poligrafia Janusz Nowak
Nakład:
4000 egzemplarzy
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
od redakcji