Śliskość na drogach stanowi nie tylko utrudnienie dla ruchu, lecz także przyczynę większości wypadków drogowych. Dlatego tak ważne w przypadku jej pojawienia się jest możliwie szybkie uszorstnienie drogi, co bywa niełatwym zadaniem dla zarządcy drogi ze względu na ograniczenia natury technicznej i ekonomicznej.
Rodzaje i przyczyny powstawania ślizgawicy
Współczynnik tarcia między kołami pojazdów i nawierzchnią suchą wynosi 0,8 lub więcej. Zimą, wskutek pokrycia dróg śniegiem lub lodem, wartości tego współczynnika zmniejszają się do 0,15–0,35 dla suchego śniegu oraz 0,10–0,20 dla lodu. Wskutek zmniejszania wartości współczynnika tarcia gwałtownie wydłuża się droga hamowania, przy czym wykres zwiększania tej drogi ma charakter wykładniczy.
Ślizgawica jest niebezpieczna dla ruchu drogowego. Stanowi nie tylko utrudnienie dla tego ruchu, lecz także przyczynę większości wypadków drogowych. Z tego względu wymagana jest jej likwidacja w jak najkrótszym czasie. Ograniczenie w tym zakresie stanowią możliwości techniczne i ekonomiczne. Rozróżnia się następujące rodzaje i przyczyny śliskości zimowej :
- gołoledź – cienka warstwa lodowa o grubości 1 mm powstała na nawierzchni ulicznej o temperaturze ujemnej z opadu normalnego lub przechłodzonego (gdy krople mgły roszącej, mżawki lub deszczu mają przy zetknięciu z nawierzchnią temperaturę 0°C lub niższą),
- lodowicę – pokrywa lodowa o grubości dochodzącej niekiedy do kilku centymetrów, powstała wskutek zamarznięcia wody nie usuniętej z ulicy,
- ślizgawicę śniegową – śnieg zlodowaciały lub ubity pod wpływem intensywnego ruchu kołowego lub pieszego.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.