Kompozyty polimerowe znacząco upowszechniły się w budownictwie mostowym już ponad 10 lat temu. Jednak w Polsce obiekty mostowe z kompozytów FRP zaczęły powstawać dopiero od roku 2015 i do tej pory powstało siedem takich konstrukcji (2017). Poniżej przedstawiamy przykłady polskich obiektów wykonanych z kompozytów FRP oraz ich charakterystykę techniczną.
Charakterystyka kompozytów FRP
Polimerowe kompozyty włókniste FRP (ang. fibre reinforced polymers) to materiały powstałe z połączenia włókien syntetycznych (węglowych, szklanych, aramidowych, bazaltowych) i polimerów (np. żywicy epoksydowej, poliestrowej, winyloestrowej). Charakteryzują się lepszymi właściwościami mechanicznymi i fizycznymi niż powszechnie stosowane w budownictwie mostowym materiały konstrukcyjne, takie jak stal, beton czy drewno. Z konstrukcyjnego punktu widzenia do największych zalet kompozytów FRP należą m.in.: duża wytrzymałość, duża sztywność (w przypadku kompozytu z włókien węglowych), doskonała trwałość oraz mała masa konstrukcji
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.